Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kabinet ziet uitbreiding gedogen teelt cannabis (nu) niet zitten

In Den Haag wordt toegewerkt naar de start van het experiment gesloten coffeeshopketen. Daarin gaan tien telers cannabis leveren aan coffeeshops in tien Nederlandse gemeenten. De telers zijn na loting geselecteerd, ondergaan momenteel nog de laatste Bibob-checks, terwijl wet- en regelgeving al is gemaakt.

Wijziging van wet- en regelgeving, zoals al in 2017 voorgesteld en vorige week opnieuw besproken, ziet het demissionair kabinet nu niet zitten, zo blijkt uit een schrijven van minister Tamara van Ark van Medische Zorg en Sport eerder deze maand aan de Eerste Kamer. 

Uitbreiding gedoogbeleid 
In de Eerste Kamer werd de al in 2017 door D66-Kamerlid Vera Bergkamp voorgestelde wijziging van de Opiumwet besproken. In de wijziging draait het om het gedogen van de teelt en verkoop van cannabis via een gesloten coffeeshopketen. 

Van Ark ziet niets in uitbreiding van het gedoogbeleid naar de teelt. Zij schrijft: 

"Het op dit moment verder in procedure brengen van het initiatiefwetsvoorstel creƫert een situatie die niet logisch aansluit op het experiment. De stelsels die respectievelijk binnen de experimentwet en het initiatiefwetsvoorstel worden opgezet zijn in grote mate verschillend.

In het experiment worden de teelt en de verkoop van hennep en hasjiesj gereguleerd. Het experiment maakt daarmee (voor deelnemende telers, gemeenten en coffeeshops) een einde aan het gedoogbeleid. Er is een duidelijk onderscheid tussen de gereguleerde keten en strafbare handelingen. 

In het initiatiefwetsvoorstel blijven verkoop, teelt en aanverwante handelingen strafbaar, maar kan de burgemeester c.q. minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) besluiten dat in door hen te bepalen gevallen niet tot strafvervolging wordt overgegaan. Het gedoogbeleid wordt wettelijk gecodificeerd en uitgebreid naar de teelt. De twee stelsels maken daarmee gebruikt van een fundamenteel andere juridische constructie."

Onbetrouwbare partner
Van Ark wil eerst het experiment in huidige vorm afwachten alvorens iets te gaan wijzigen. "Deelnemende gemeenten, deelnemende coffeeshops, aangewezen telers en andere betrokkenen mogen erop vertrouwen dat een volgend kabinet de resultaten van het experiment gebruikt als basis voor keuzes over de richting van het landelijke beleid ten aanzien van hennep en hasjiesj. Indien tussentijds een nieuwe wet over hetzelfde onderwerp wordt aangenomen die niet verenigbaar lijkt te zijn met de al geldende wet- en regelgeving, kan dit leiden tot een beeld van een overheid die geen betrouwbare partner is."

Van Ark ziet met andere woorden geen toekomst in het voorstel van Bergkamp en adviseert de Eerste Kamer daar rekening mee te houden bij beoordeling van het voorstel. "Er lijkt (...) geen mogelijke uitkomst te zijn van het experiment gesloten coffeeshopketen waarbij het initiatiefwetsvoorstel een logische rol vervult in het vervolg, of zou bijdragen aan een versnelling van de totstandkoming van nieuw beleid en wet- en regelgeving."

Bekijk hier het verslag waarin onderaan de verschillen tussen de huidige Opiumwet, het initiatiefswetvoorstel van D66 en de experimentwet- en regelgeving uiteen worden gezet.