Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Olivier Wendt, Solidus Solutions:

"We willen de wegwerpmentaliteit indammen met slimme kleine verpakkingen"

Het eerste Duitse zachtfruit en de eerste asperges is al in omloop en handelaren proberen de consument te beïnvloeden met nieuwe, innovatieve productverpakkingen.

Solidus Solutions heeft er voor dit jaar een aantal op de plank liggen, vertelt salesmanager Oliver Wendt van het Nederlandse bedrijf.

De verpakkingsspecialist is al jaren thuis op het gebied van asperges en zachtfruit. "We hebben een aardbeienkrat ontworpen met een houten look om de 'natuurlijke uitstraling' te stimuleren. Naast het promotionele aspect is het kartonnen krat multifunctioneel en geschikt voor het verpakken van elk soort zachtfruit. Dit betekent dat men slechts één verpakking nodig heeft voor het gehele zachtfruit-assortiment", zegt Oliver.

Ook de al bestaande enkelvoudige aspergebox voor kleinere huishoudens wordt continu verder ontwikkeld. "Hoewel de investeringsbereidheid in de huidige pandemietijden ronduit behouden is, zien we vooral bij de grotere firma's een duidelijke trend richting papier en karton. In het bijzonder bij de hoogwaardigere versproducten kan men inmiddels niet meer om deze innovaties heen", aldus Oliver.


Eerste ontwerpen van de nieuwe zachtfruitbox van Solidus

Grondstofprijzen enorm gestegen
Ondertussen heeft corona duidelijk effect op de verpakkingsbranche. Oliver: "De oudpapiermarkt staat onder enorme druk, omdat momenteel veel meer papier en karton dan anders nodig is. Door de schaarste zijn de grondstofprijzen van oud papier met 300 tot 400 procent gestegen. We zien ons gedwongen onze klanten hierbij als partner te betrekken en gemeenschappelijk oplossingen te vinden. Momenteel kunnen we het nog bijhouden qua productie, omdat vraag en aanbod bij groenten- en fruitverpakkingen ongeveer in evenwicht zijn."

Naast de zachtfruit- en aspergesector ontvangt Solidus Solutions eveneens aanvragen uit andere AGF-sectoren, bijvoorbeeld van paddenstoelenproducenten. "Momenteel testen we in nauwe samenwerking met een paddenstoelenhandelaar twee nieuwe verpakkingen voor shiitakes. Aanvankelijk gaat het om een kleine verpakking waarin 2-3 shiitakes als portie verpakt kunnen worden. Bovendien wordt er een grotere omverpakking, eveneens voor shiitakes, getest. Wij gaan ervan uit dat deze oplossing volgend jaar in productie zal zijn," aldus Wendt.

Door ontwikkelen
Alles bij elkaar ziet Solidus Solutions de toekomst overwegend positief tegemoet. "Door de sluiting van de horeca koken ook de kleinere huishoudens meer thuis. Aan deze behoefte proberen we door middel van uitgekiende innovaties tegemoet te komen, terwijl we tegelijkertijd de wegwerpmentaliteit in willen dammen. Het omdenken is in ons hoofd reeds begonnen", zegt Oliver tot slot. 

Voor meer informatie:
Oliver Wendt
Solidus Solutions
+49 1707 85 04 94
oliver.wendt@solidus-solutions.com 
www.solidus-solutions.com 

Publicatiedatum: