Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hazera zoekt partner voor ontwikkeling verpakkingsconcept bij nieuw ras

Tholen - "De consumentenvraag naar minder plastic is toegenomen in de loop van de jaren. Mensen zijn zich bewuster van duurzame verpakkingen en retailers willen hierop inspelen," zegt Arjan van Steekelenburg, ketenmanager van veredelingsbedrijf Hazera. "Aan de andere kant willen retailers hun producten op de markt brengen en de specifieke kwaliteiten van die producten bekendmaken." 

Onlangs heeft Hazera hun nieuwe tomatenvariëteit Sensera gelanceerd. Het is een aromatische, dieprode tomaat met een goede verhouding tussen zoet en zuur. Maar de opmerkelijkste extra eigenschap van de tomaat zijn de groene delen. Arjan: "De trosarmen zijn stevig, zien er vers uit en blijven met de tomaten eraan vast twee weken lang goed."

Losse verkoop niet gewenst
Een van de eenvoudigste oplossingen voor het verpakkingsprobleem is de producten los verkopen. "Maar dit is geen aantrekkelijke optie voor retailers," vertelt Arjan. "De losse verkoop is niet handig, omdat klanten dan misschien maar 1 of 2 tomaten van de tros plukken. Het wordt beschouwd als goedkoop en het zorgt ervoor dat retailers en telers niet de kans krijgen om hun product een merk te geven en aanvullende informatie te bieden aan de consument."

Hazera combineert nu beide elementen in een banderol: de duurzaamheid en het merk in één verpakking. De banderol bespaart 70% van het plastic dat in een normale verpakking wordt gebruikt. De tros houdt zichzelf bij elkaar en zorgt voor een natuurlijke manier om de tomaten op te pakken. "Dit is een ideale oplossing, aangezien Sensera gekenmerkt wordt door de extra stevige groene delen", aldus Arjan. "De banderol zelf biedt de mogelijkheid om de merkwaarden te communiceren aan de consument."

Papier
De stevige groene delen waren niet het oorspronkelijke doel van het nieuwe ras. "We hadden deze 'natuurlijke handgreep' niet eens in het vizier tot we het product gingen promoten. Maar deze eigenschap past perfect binnen onze duurzaamheidsdoelen voor verpakkingen. Daarnaast leidde dit ook tot een langere versheid, smaak en visuele aantrekkelijkheid, die uiteraard leuke extraatjes zijn."

Hazera is nog niet klaar met de nieuwe banderol. "We zoeken nog naar het juiste materiaal en de juiste methode om de banderol te bevestigen aan de tros. Daarom dagen we partners uit om dit verpakkingsconcept samen te ontwikkelen op basis van papier, zodat we het gebruik van plastic nog verder kunnen reduceren. Samen kunnen we deze verpakking toekomstbestendig maken."

Voor meer informatie:
Arjan van Steekelenburg
Hazera
T: +31642480735                  
M: +31642480735
Arjan.van.Steekelenburg@hazera.com 
www.hazera.com

Publicatiedatum: