“Nieuwe verpakkingen voor biologische AGF geven duidelijkheid in het schap”

Tholen – Vanaf half januari is een groot deel van het biologische AGF-assortiment van DEEN Supermarkten voorzien van een nieuwe verpakking. Met de banderol-verpakkingen vallen de biologische groenten en fruit op in het schap.

Bandbreedtes
Toen in 2016 de samenwerking met leverancier BioFreshi werd opgestart, werd er al gekeken naar een verbetering van het biologsich assortiment. Destijds werd een start gemaakt met het ‘laseren’ van sommige producten. Daarna stond de ontwikkeling niet stil en werd er gesproken over banderol. “In september 2020 zijn we begonnen met banderol verpakkingen voor de appels. Daarna volgden de andere producten”, vertelt Jaap van der Waarden van BioFreshi. “Het is jammer dat DEEN stopt, want we kunnen de verpakking nog verder perfectioneren door het gebruik van kleur en dergelijke.” Omdat de banderolleermachine op verschillende bandbreedtes kan worden afgesteld, kunnen heel veel producten op deze manier verpakt worden. Na aankoop van de producten kunnen de verpakkingen in de papierbak.

Houdbaarheid
De kartonnen verpakking vervangt plastic verpakkingen. “Zeker voor de bio-minded klant speelt duurzaamheid een grote rol. Sommige producten zijn weliswaar langer houdbaar in plastic. Daarom moeten we zorgen dat  de rotatie in de winkels hoog is. Daarom hanteren we een lage collo inhoud, zodat de filialen elke dag verse handel kunnen bestellen. Bovendien blijkt dat het product in de kartonnen verpakking goed beschermd is tijdens het transport, terwijl de producten in een plastic verpakking meer heen en weer schuiven en zo eventueel beschadigingen kunnen oplopen”, zegt Thedo Vos, Productgroepmanager AGF bij DEEN Supermarkten.

Onderscheid
In de grotere filialen van DEEN zijn de biologische groenten en fruit te vinden in een aparte biostelling. In de kleinere winkels liggen ze tussen het gangbare assortiment, maar vallen ze goed op door de afwijkende maar uniforme verpakking. “Als een biologische en een gangbare paprika allebei in plastic verpakt zijn en naast elkaar liggen, maakt alleen het etiket het verschil. Door de biologische paprika’s in papier te verpakken, is dat verschil veel duidelijker. We horen veel positieve geluiden van klanten. Bio onderscheidt zich echt van de rest, helemaal als je het apart presenteert. We zien dat het AGF-schap nog altijd groeit. En als we extra aandacht stoppen in dit schap, bijvoorbeeld door nieuwe verpakkingen, neemt de verkoop toe.”

Overname
Wat er gebeurt met de nieuwe verpakkingen na de overeengekomen overname van de DEEN winkels door Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt, is niet te zeggen. “Zolang DEEN blijft bestaan, zullen we de producten op deze manier in het schap presenteren. Verder zal dit in de markt worden overgenomen, daar ben ik van overtuigd”, zegt Thedo. “De duurzaamheidsgedachte, zeker voor biologische producten, speelt bij veel retailers.”

Voor meer informatie:

DEEN 
Thedo Vos 
0229-252100
t.vos@deen.nl
www.deen.nl

BioFreshi
Jaap van der Waarden
076 5241 587
jaap@biofreshi.com
www.biofreshi.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven