Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomato Vision kijkt terug op 'een succesvolle en leerzame onbelichte teeltperiode'

Tholen - De onbelichte afdeling van Tomato Vision, de nieuwe demokas van Syngenta in Maasland, is klaar voor de teeltwissel. In de tweede week van december gaat de nieuwe teelt van start. Hoe kijkt het team van Tomato Vision terug op de eerste paar maanden in de nieuwe kas?

“Met gepaste trots kan ik zeggen dat het heel erg goed is gegaan”, vertelt Arthur van Marrewijk met een grote glimlach. Arthur is werkzaam als productspecialist bij Syngenta. Een nieuwe kas, een nieuw team om mee samen te werken in de kas, ToBRFV en het coronavirus. Genoeg uitdagingen waar hij en zijn team mee te maken kregen. Arthur: “Teelttechnisch is het erg goed gegaan. Nieuwe dingen zijn natuurlijk altijd even wennen, en beide virussen vroeg om een paar creatieve oplossingen, maar we zijn zeer tevreden.”


Arthur van Marrewijk

Afgegaasde ramen
In 6 maanden tijd werd een compleet nieuwe kas gebouwd. “Voordat we begonnen aan de bouw van de kas, stonden we voor een belangrijke keuze. Wel of geen afgegaasde ramen? Het nieuwe virus, ToBRFV in de tomatenteelt gaf voor ons de doorslag om te kiezen voor de afgegaasde ramen. Waar mogelijk, wil je er alles aan doen om zo’n virus buiten te kas te houden”, legt Arthur uit.

Teelttechnisch ziet Arthur een duidelijk hogere productie en een hoger vruchtgewicht terug. “Dat komt met name omdat we een veel modernere, meer licht doorlatende kas hebben. Ook hebben we tijdens deze teelt nagenoeg geen gebruik gemaakt van chemische ingrijpen. Dat komt mede door de afgegaasde ramen.”

Virtueel kijkje in de kas
Het coronavirus gooide roet in het eten tijdens de aanloop naar de feestelijke opening van Tomato Vision in mei dit jaar. Een ‘fysiek feestje’ kon niet plaats vinden. Door middel van een livestream werden bezoekers meegenomen in de nieuwe locatie en kregen zij een rondleiding. Dat gebeurt nu nog steeds. Wanneer klanten een kijkje willen nemen in de kas, worden zij op een virtuele manier meegenomen. “Daar krijgen we positieve reacties op. De klanten vinden het fijn dat zij op deze manier betrokken worden bij alle nieuwe ontwikkelingen”, vertelt Arthur.

Vertaling van de praktijk
Naast positieve reacties op de virtuele tour ontvangt het team van Tomato Vision nog meer positieve geluiden vanuit klanten. Arthur: “We merken dat telers het erg fijn vinden dat de kas en de teelt nu een goede vergelijking is met de praktijk. De omstandigheden in de kas zijn nu conform de omstandigheden van een teler. Dat is voor beide partijen een mooie ontwikkeling.”


Het gloednieuwe Tomato Vision in Maasland

Sample doosje
“Het is nog steeds lastig om klanten te ontvangen, waardoor het moeilijk is tomaten te laten proeven. Dat moet anders”, vertelt Arthur. Er wordt een sample doosje ontworpen. In het doosje stuurt Syngenta de verschillende rassen op naar de klant. Dat kan een snoeptomaatje zijn maar ook een vleestomaat. “We ontwerpen de doosjes op zo’n manier dat alle rassen bij de klant kunnen komen.”

Retail omgeving
Boven de ingang van Tomato Vision is nu nog een lege ruimte. Maar daar komt volgend jaar verandering in. Lotfi Bani, Value Chain Manager bij Syngenta heeft een nieuw plan ontworpen voor deze ruimte.

Vol enthousiasme vertelt Lotfi over het nieuwe plan: “Vanuit de retail merk ik steeds vaker interesse naar waar producten vandaan komen. Om meer aansluiting te creëren met de retail gaan we een ‘retail omgeving’ realiseren. Het wordt een demoruimte waarin we de omgeving van bijvoorbeeld een supermarkt nabootsen. Zo kunnen we op een realistische manier demonstreren hoe de producten eruit zien wanneer ze in de supermarkt liggen.”

In de loop van volgend jaar is deze retail-demoruimte klaar om klanten te ontvangen.

Improve Inspire Connect
Tomato Vision staat voor ‘Improve Inspire Connect’. Arthur hoopt dat het volgend jaar weer mogelijk is om verschillende mensen te ontvangen bij Tomato Vision. “Het is een plek waar collega’s, telers, retailers, etc. van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren. Het wordt een plek waar we onze kennis delen. Dit gaat zeker de ontwikkelingen in de tomatenteelt beïnvloeden en de samenwerking tussen partijen stimuleren.”

Voor meer informatie:  
Syngenta Seeds
www.syngenta.nl  
arthur.marrewijk_van@syngenta.com