Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Paprikakwekerij Personal Vision wordt lid van Growers United

Met ingang van komend seizoen wordt paprikakwekerij Personal Vision uit Bleiswijk lid van coöperatie Growers United. Personal Vision treedt toe tot de productgroep paprika, waar het voor het merk PapriCo blokpaprika’s gaat telen. Roy Persoon, een van de drie eigenaren van de paprikakwekerij, ziet de samenwerking als een logische stap naar verdere groei. “Doen waar je goed in bent, daar gaat het om.”

Roy Persoon (32) stapte drie jaar geleden in het bedrijf van zijn vader, na vier jaar bij Rijk Zwaan werkzaam te zijn geweest als logistiek specialist en productspecialist, waar hij ook in het strategisch team paprika en aubergine zat. “Daar maakten we plannen voor de komende vijf jaar, waar moeten we op focussen, welke segmenten moeten we ontwikkelen.”

Ondernemen zit in het bloed van Persoon, zo blijkt: “Twee jaar geleden ben ik een samenwerking aangegaan met oud-paprikateler Maikel van den Berg. Wij hebben samen MR Seeds opgericht, waarin we zaden vermeerderen. Mike richt zich op de teelt, ik ben verantwoordelijk voor personeel en organisatie. Ik heb echt gezien dat je door samenwerking verder komt. Daarom zijn we ook met Personal Vision in Growers United gestapt.”

Gedeelde visie
Het MT van Personal Vision bestaat inmiddels uit Roy, zijn jongere broer Nick en zijn vader. In de kas van 7 hectare aan de Wilgenlei in Bleiswijk telen zij (onbelichte) blokpaprika’s – rood en groen – en regelden zij hun afzet tot nu toe zelf. Daar komt nu een eind aan.

Vanaf komend seizoen worden de paprika’s verkocht door het paprika salesteam van Growers United. “We komen bij een club ondernemers met dezelfde visie. Het zijn ondernemers die zich onderscheiden in de Engelse markt, net als wij, met een kleinere maat paprika, die ook geschikt is voor de Japanse markt. Uitdagende klanten, speciale verpakkingen, dat spreekt ons aan. We verwachten met Growers United verder te komen. Doen waar je goed in bent, daar gaat het om.” 

Marketing en afzet
Ons soort mensen dus, met dezelfde marktvisie en cultuur. Maar zijn er ook zakelijke argumenten om zich bij Growers United aan te sluiten? Persoon: “We worden lid van een coöperatie op aandelen, die ook GMO-erkend is. De marketing en verkoop ligt bij Growers United. Via de verkoopadviescommissie blijven we op de hoogte van de marktontwikkelingen. We proberen uiteraard van elkaar te leren om klanten op een slimme manier te blijven bedienen."

Persoon ziet ook andere voordelen. "Door gezamenlijk dozen in te kopen bijvoorbeeld kun je dat efficiënter doen. Wij zijn met 7 hectare natuurlijk niet in staat om te flowpacken of zelf de rompslomp van de export naar Engeland te organiseren. Bij Growers United zit veel meer expertise op dat gebied. Het financiële plaatje moet natuurlijk kloppen, maar je moet vooral vertrouwen hebben in de samenwerking.”

De klant centraal
Roy Persoon is het prototype van een jonge, enthousiaste ondernemer, die Growers United graag verwelkomt, zegt paprikateler Arnaud van Dijk (39) van VD Holland, sinds 2014 lid van Growers United en actief in de productgroep paprika. De andere leden – Jansen Paprika en Barendse – vormen samen met Van Dijk al jaren een hechte club van paprikaspecialisten, maar door de verkoop van Barendse aan Agro Care kwam er ruimte voor nieuw elan.

Dat werd gevonden in Personal Vision, tot dit seizoen een vrije teler met afzet op de Britse markt. “Dat is het mooie: zij hebben lange tijd zelf de verkoop gedaan. Wat je dan ziet is dat ze daar ook in de rassenkeuze rekening mee houden. Ze hebben de vertaalslag weten te maken van: wat wil die klant en wat vraagt dat dan van mij.”

‘Naming & shaming’
De telers van PapriCo richten zich op verschillende markten waaronder de Nederlandse markt. Waar de telers zich in onderscheiden, is dat zij het hogere segment van de Engelse retail bedienen en ook produceren voor de Japanse markt. Dat vraagt om een bepaald type ondernemer, zegt Van Dijk. “Wij zijn van mening dat wij dat segment blokpaprika met een klein clubje telers beter tot waarde kunnen brengen. Dat komt omdat we allemaal het belang ervan inzien, om het zo goed mogelijk te doen. In een groter collectief kun je je makkelijker verschuilen. Ons product moet elke dag goed zijn.”

De telers opereren als een hecht team, dat weet wat er speelt bij de verkoop, vervolgt Van Dijk. “Het vraagt om een groter kwaliteitsbewustzijn. Doordat we via het salesteam directe terugkoppeling van onze klanten krijgen, kunnen we daar ook beter naar handelen. De lijnen zijn bij ons heel kort. Wij doen aan ‘naming & shaming’. Van iedereen wordt de leverbetrouwbaarheid bijgehouden. Aan het eind van het jaar wordt er ook - tijdens een ludieke avond - een beker uitgereikt aan het beste teeltbedrijf. Wij hebben hem weleens gewonnen, maar ook regelmatig niet.”

Vaste contracten
Van Dijk is kritisch als het gaat om aspirant-leden: “We zullen altijd gericht kijken: wat heeft een ander ons te bieden en wat hebben wij de ander te bieden. Roy Persoon ziet daar de waarde van in. Je moet in het team passen en in ieder geval bereid zijn om de bovenkant van de markt te bedienen. En daarnaar willen handelen. Neem bijvoorbeeld het verpakken. Daar moeten goede mensen op zitten. Soms moet je wel vijf of zes keer per dag van fust wisselen. Als ik dat vergelijk met vroeger, bij een grote coöperatie, dan had je heel veel kwekers die bulk maakten. Wij proberen ons te onderscheiden met heel veel verschillende soorten verpakkingen, maar dat betekent ook dat wij ons best wel veel herrie op de hals halen. Dat moet je wel liggen.”

Van Dijk verwacht de komende jaren verdere groei in het areaal blokpaprika, dat nu 67 hectare telt. “Zowel Jansen als wij hebben de afgelopen jaren best veel geïnvesteerd in uitbreiding. Dat komt omdat het rendement gewoon goed is. Ik denk dat het een dikke plus is dat wij wat meer zekerheden hebben door vaste contracten. In jaren met goede prijsvorming kan dat de prijs wat drukken, maar heb je wel financiële zekerheid, waar investeringsplannen op afgestemd kunnen worden. Growers United heeft maar één belang en dat is het telersbelang. We staan dagelijks in contact met het salesteam van PapriCo. Ik geloof dat daar ook een plus uit te halen is.”

Voor meer informatie:
Growers United
www.growersunited.nl

Publicatiedatum: