Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Moeilijk eerste jaar voor Amerika-exporteur

Tholen - De coronacrisis heeft in veel markten flinke schade aangericht. Dat geldt zeker voor de export van Europese kasgroente naar Noord-Amerika. Feeling Fresh bedient juist deze markt en viert in deze moeilijke tijden zijn eerste verjaardag. Toch stemt de toekomst hoopvol.

‘Wij zijn in oktober 2019 opgestart en kregen toen eigenlijk al vrij snel de coronacrisis voor onze kiezen’, vertelt de Feeling Fresh-eigenaar Marcel van der Pluijm, die eerder bij Minnaar Holland werkte waar hij de kneepjes van het vak meekreeg. “Door corona is de afzet naar Noord-Amerika met 50 procent teruggelopen”, vertelt hij over het afgelopen jaar.

Verdubbeling luchtvrachtkosten
Reden van de terugval zijn de enorme prijsstijgingen in de luchtvaart. Door de terugval in internationale reizen is de luchtvracht capaciteit enorm afgenomen. Het gevolg is dat de exporteur momenteel dubbel zo veel betaalt als voor het coronatijdperk.

De luchtvrachtkosten spelen een belangrijke rol in de kostprijs van Europese kasgroenten, benadrukt de 50-jarige ondernemer. “Dat is vaak dertig of veertig procent van de verkoopsprijs, maar kan zelfs verder oplopen. Op dit moment kun je bijvoorbeeld een doos komkommer uit Spanje kopen voor zes euro, terwijl het transport bij wijze van spreken zeven euro kost.”

Concurreren met Canada en Mexico
In De Lier bestiert Feeling Fresh een loods waar Europese kasgroente voor de Amerikaanse markt wordt geconsolideerd. De exporteur krijgt van een Noord-Amerikaanse groothandelaar of service provider een wensenlijstje, waarna er rechtstreeks ingekocht wordt bij de teler. “Maar dit is natuurlijk een wisselwerking. Het komt ook voor dat wij de prijzen doorgeven en dat hierop een bestelling volgt.”

Van der Pluijm vertelt dat de regionale productie de vraag in Amerika niet altijd kan bijbenen. Het zijn de productieschommelingen waar de Europese kasgroente het van moet hebben. “In komkommers zie je bijvoorbeeld een piek in de vraag in september als de Canadese telers met een teeltwissel bezig zijn en de productie op een laag niveau ligt.” Voor bepaalde producten is er jaarrond vraag”, benadrukt de ondernemer. “Denk daarbij aan paprika, aubergines en pepers.”

Canada loopt gelijk met Nederland
Paprika is doorgaans het belangrijkste product van Feeling Fresh. De paprikamarkt in Amerika vertoont grote gelijkenissen met die van Europa. Waar Nederlandse paprika’s van maart tot november uit de kas rollen en Spanje en Israël grofweg de rest van het jaar dominant zijn, worden deze rollen in Noord-Amerika vertolkt door respectievelijk Canada en Mexico.

“De Canadese productie loopt gelijk aan de Nederlandse productie en Mexico loopt vanaf oktober, maar piekt van januari tot mei. Je ziet vooral tekorten in november, december en januari. Dat zijn goede maanden voor de Europese (Spaanse) paprika’s in Noord-Amerika”, schetst Van der Pluijm in grove lijnen van de Amerikaanse markt. ‘’De maanden juni, juli en augustus zijn normaliter goede maanden voor Hollandse paprika’s maar helaas is daar dit jaar niets van gekomen.’’

Corona biedt perspectief
Ondanks het enorme afzetverval kan Van der Pluijm het nog wel uitzingen en blijft hij positief gestemd. “Als kleine firma hebben wij geen hoge vaste kosten. Je ziet dat de luchtvrachtkosten op het Verre Oosten en het Midden Oosten inmiddels al gestabiliseerd zijn. Hopelijk trekt de internationale luchtvaart aan en komt er ook op Amerika meer vrachtcapaciteit op de markt.” Echte verbetering voorspelt hij pas in 2021.

Een heroriëntatie van de afzetmarkt is in ieder geval nog niet aan de orde, benadrukt de exporteur. Hij denk dat het jonge bedrijf door corona op termijn juist de wind in de zeilen kan krijgen. “Door corona is er veel aandacht voor gezond eten gekomen. Dat geldt ook in Amerika en op dit vlak heeft het land nog wel wat in te halen”, besluit hij met een knipoog.

Voor meer informatie:
Feeling Fresh
www.feelingfresh.nl 
info@feelingfresh.nl  

Poortcamp 30
2678 PT  De Lier