Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We gaan geen miljoenen investeren om een museum te bouwen"

Nieuwbouwplannen Bryte even 'in de koeltas'

Bij de fusie in 2018 kwamen tomatentelers Dukker en Zwinkels samen tot een vijfjarenplan met daarin de ambitieuze doelstelling om het areaal glas in vijf jaar tijd te verdubbelen, organisch dan wel via acquisitie.

Eind 2019 werd gewerkt aan nieuwbouw, maar die plannen zitten momenteel in 'de koeltas', zo vertelde Tom Zwinkels onlangs tegen Arnout Tamerus van Act Finance in een serie 'coronapapers'. Nieuwe milieunormen en daarna de coronacrisis liggen ten grondslag aan het uitstel. "We gaan geen miljoenen investeren om een museum te bouwen."


Het team van Bryte

Niet blindstaren op groei in Nederland
Uitstel betekent geen afstel, zo laat Tom medio augustus weten, maar "zolang er weinig gebeurt bij de overheid, zien we dat de plannen mogelijk zelfs te lang in de koeltas zouden kunnen blijven zitten."

Dat kan eigenlijk niet in 'de wedstrijd' die er gaande is op de tomatenmarkt. "Wij hebben besloten om deze wedstrijd aan te gaan en te kiezen voor schaalvergroting om met steeds dunnere marges producten toch efficiƫnt te kunnen blijven leveren. Wel is het zo dat het Europese concurrentieveld niet gelijk is waardoor het elk moment weer anders kan zijn. Wij focussen ons op groei in Nederland, maar staren ons niet blind op zaken die steeds lastiger worden."

'In traditionele familiebedrijven zie ik geen toekomst'
Of een eventuele tweede golf het vijfjarenplan in gevaar kan brengen, blijft gissen. Wat Tom wel weet is dat ze door blijven gaan. "Bij elke golf of tegenslag kan een plan een knauw krijgen, maar uiteindelijk moeten we wel geloven in onszelf en doen waar we goed in zijn. Kortom wij gaan door!"

Dat doet Bryte, de naam die de fusiebedrijven begin 2019 aannamen,  wel door verder te kijken dan het traditionele familiebedrijf. Daarin ziet Tom geen toekomst meer. "In de huidige tijd van schaalvergroting is er meer nodig dan alleen een familie om het bedrijf te leiden. We kijken niet alleen meer naar familie, maar juist naar de competenties die nodig zijn om een bedrijf op deze schaal te leiden."

Lees hier het hele verhaal, waarin Tom ook uitgebreid ingaat op de gevolgen van corona.  

Voor meer informatie:
Bryte
www.bryte.nu 
info@bryte.nu