Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ton van Mil (Royal Brinkman):

"Samen positief blijven en de sector draaiende houden"

Tholen - Positief blijven en de sector draaiende houden. Dat wil Ton van Mil van Royal Brinkman met zijn bedrijf en met de hele sector graag doen. Ton spreekt in een videoboodschap zijn waardering uit over hoe iedereen zijn best doet, maar gaat hieronder ook in op de in de huidige tijd gevraagde creativiteit, digitale oplossingen en schaarste in bepaalde productgroepen die langzaam toch merkbaar wordt ondanks het aanhouden van grotere voorraden en een risicomijdend inkoopbeleid.

De tekst gaat verder onder de video.



Kun je aangeven waar momenteel acuut corona-creativiteit wordt gevraagd?
Uitdagingen voor ons zijn er momenteel vooral door valutaschommelingen en logistiek gezien met transport van zeecontainers. Tarieven veranderen met de dag en boekingen worden zomaar een paar dagen verzet.

Essentieel is het hebben van goed klantcontact. De wereld is plotseling veranderd en iedereen moet anders gaan plannen. Klanten waarderen het dat wij samen met hen vooruit plannen en meedenken. De producten komen zo nog steeds op tijd aan, waar ook ter wereld.
80% van onze medewerkers werkt vanuit huis en ook dat vraagt de nodige interne creativiteit. De ICT moet super goed zijn.

Wat zijn momenteel concreet beperkingen die Royal Brinkman ervaart?
Echte beperkingen hebben we gelukkig nog niet. Door er juist bovenop te zitten in de operatie, hebben we leveringsproblemen kunnen voorkomen.

We zien wereldwijd verschillen in de fases van de corona-ontwikkeling: China begint net weer op stoom te komen, Europa zit er nog middenin, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten zijn in lockdown gegaan en Zuid-Amerika loopt hier weer een week achteraan.

Waar zit jullie zorg het meest, los van de eigen bedrijfsvoering? Bij telers die het moeilijk hebben of bij toeleveranciers met wie jullie werken?
Bij beiden uiteraard. Het gaat ons aan het hart hoe de sector onder druk staat en hoe iedereen keihard werkt om te overleven. Het spel van in- en verkoop luistert nog nauwer: het spel tussen al onze leveranciers wereldwijd en onze klanten wereldwijd. Wij zijn daarin een spin in het web.

Hebben jullie oplossingen om (tijdelijk) telers/toeleveranciers door de crisis heen te helpen, bijvoorbeeld door uitstel van betaling?
Samen zoeken we naar de beste oplossingen, maar helaas kunnen wij niet de rol van de bank over gaan nemen, dat zou onze eigen positie veel te kwetsbaar maken. Wij zullen door deze crisis ook geraakt worden.

Helpt het nu dat jullie de laatste jaren flink bezig zijn gegaan met digitalisering en e-commerce?
De verkopen/orders via onze webshops in binnen- en buitenland zijn flink toegenomen. De goede digitale online verkoopomgeving van Royal Brinkman helpt ons enorm in deze tijd. De webshop van Royal Brinkman is de afgelopen weken een stabiele, onmisbare, digitale basis voor het bestelproces van tuinbouwproducten.

Daarnaast zetten we digitale tools in voor onze ‘mensentaal’ door specialisten en accountmanagers. Op verzoek en mét toestemming van de klant zijn specialisten en monteurs uiteraard nog steeds beschikbaar, indien nodig, voor een bezoek op de kwekerij, met inachtneming van de regels van het RIVM. 

Wat kunnen jullie juist nu als kennis bieden?
Op onze webshop bij de digitale specialist kun je zien hoe telers een videogesprek aanvragen met hun vaste contactpersoon. De specialist deelt vervolgens een persoonlijke link en staat op afstand voor de klant klaar.

Ook zien we dat in de kennisbank van onze webshop de artikelen meer geraadpleegd worden. Meer dan 1000 artikelen staan online met informatie over tuinbouwspecifieke producten alsook how-to video’s.

Verder worden onze hygiënespecialisten ook veel geraadpleegd over het voorkomen van de verspreiding van plantenvirussen en mensenvirussen.

Naast kennis leveren jullie vooral ook veel goederen. Hoe gaan jullie hier met de corona-situatie om? 
We voeren een risicomijdend inkoopbeleid waarbij artikelen bij meerdere producenten aangekocht worden. In deze tijd van onzekerheid proberen we grotere voorraden aan te houden.

Op dit moment beschikken wij nog over voldoende voorraad en/of alternatieve producten, maar wij gaan schaarste op bepaalde productgroepen langzamerhand wel merken. Wij staan continu in nauw contact met onze leveranciers wereldwijd. We kunnen telers nog genoeg alternatieven aanbieden.

Vitale afdelingen, waaronder logistiek, zijn afgeschermd en draaien in ploegendiensten om de leverbetrouwbaarheid te kunnen garanderen. Onze hele organisatie staat in het teken van het maximaal beleveren van telers.

Voor meer informatie:
Royal Brinkman 
info@royalbrinkman.nl
www.royalbrinkman.nl