Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Ravensbergen, Frutura:

“Door de directe nabijheid van onze afzetmarkt zijn we in staat dagverse, regionale kasgroenten te leveren”

Tholen - In het hightech-kassencomplex van het Oostenrijkse teelt- en handelsbedrijf Frutura staat dit jaar voor het eerst bio-radijs. Het innovatieve teeltproject werd in nauwe samenwerking met de exclusieve afnemer Spar ontwikkeld en omvat momenteel 3 hectare.

Deze nieuwe producttak maakt onderdeel uit van een gedegen meerjarenplan: Niet voor niets is het Oostenrijkse bedrijf in luttele jaren uitgegroeid tot Oostenrijks hofleverancier op het gebied van kasgroenten, vertelt de Nederlandse productieleider Jan Ravensbergen, sinds drie jaar werkzaam in Blumau.


Jan Ravensbergen op de afgelopen Fruit Logistica in Berlijn met de algemeen directeur bij Frutura, Katrin Hohensinner. 

Eind januari kwam de eerste bio-radijs boven in de hypermoderne kas in Blumau, in het hart van de Oostenrijkse teeltregio Steiermark. De initiële oogst verliep voor het overgrote deel voorspoedig, hoewel het her en der nog zoeken is voor het Frutura-team, aldus Ravensbergen. “Radijs is sterk afhankelijk van twee factoren: het bodemtype en de watertoevoer. Qua bodem zit het met de leemachtige zandgrond hier in de Steiermark wel goed, wat de watertoevoer betreft zijn we nog aan het onderzoeken welke strategie voor ons de juiste is. De tweede ronde is al ingezaaid en is eind april/begin mei geoogst.”

Dicht op de markt met bio
Het idee om radijs te telen in het moderne teeltcomplex van Frutura ontstond naar aanleiding van een sterke consumentenbehoefte naar regionale radijs. De vraag naar bio-groenten in de Oostenrijkse retail neemt de voorbije jaren sowieso een vlucht. Buiten het binnenlandse vollegrondsseizoen wordt bio-radijs met name uit Italië geïmporteerd.

Door de weersextremen is het aanbod aldaar de voorbije seizoenen zeer wisselvallig. Ravensbergen: “Daarnaast zitten wij natuurlijk dichter op de markt en kunnen we een dagvers, regionaal product leveren. In tegenstelling tot importproduct gebruiken wij ook geen plastic flowpacks, maar leveren wij onze bio-radijs uitsluitend als bundeltjes van pakweg 200 gram.”

Uiteindelijk is het de bedoeling de bio-radijs voornamelijk in de winter te kunnen aanbieden: Medio november worden de gewassen uitgezaaid, eind januari/begin februari volgt dan weer de eerste oogstronde.

Bio-radijs wordt evenals de overige kasproducten van Frutura exclusief aan Spar Oostenrijk geleverd. Anders dan de vruchtgroenten wordt de dagvers radijs niet verpakt in schaaltjes of zakjes, maar in bundeltjes van pakweg 200 gram (ca. 12-16 stuks). Aangezien radijs snel bederft, wordt de bio-radijs binnen een dag geleverd. 

Groeiend kasgroente-assortiment
In totaal omvat het kascomplex in Blumau 26 hectare (waarvan 17 ha tomaten) inclusief meerdere afdelingen met belichte teelt en een groeiend bio-areaal aan kasgroenten. Hierdoor is Frutura in staat 12 maanden per jaar verse tomaten te leveren: “Premium-Cherry-tomaten en Cocktail-tomaten leveren we de gehele winter door: De eerstgenoemde is in de zomer niet beschikbaar, de cocktail-tomaten leveren we daarentegen het hele jaar door.”

De tomaten van Frutura rijpen volledig aan de plant, met als doel een zo hoog mogelijke productkwaliteit te bewerkstelligen. De focus ligt daarbij op premium-kwaliteit en dito smaak. Naast tomaten en bio-radijsomvat het assortiment van Frutura eveneens komkommers en paprika. Stap voor stap zullen ook andere producten (waaronder aubergines) aan het assortiment worden toegevoegd, verklapt Ravensbergen desgevraagd.


Tomatenkas Frutura

Moderne productverpakking
De discussie rondom plastic verpakkingen en duurzame alternatieven is ook aan de Oostenrijkse retail niet voorbijgegaan. Aangezien Frutura zich met name op het premium-segment richt, biedt de productverpakking vooral kansen om zich van het “standaard-supermarktassortiment” te onderscheiden. "Verpakkingen worden in eigen beheer en in nauwe samenspraak met de klant ontwikkeld. Ook hier werken we momenteel aan diverse nieuwe concepten”, aldus Ravensbergen.”


Kassencomplex in Bad Blumau

Geothermie
De beslissing om een grootschalige kas uit de grond te stampen viel in 2013 niet voor niets op Blumau. Dit gedeelte van de Steiermark wordt ook wel “Thermenland” genoemd, aangezien er op grote schaal thermische activiteit plaatsvindt. Zo ontstond in 2015 het idee om deze natuurlijke energie op de commerciële glastuinbouw toe te passen en werden er twee waterbronnen geslagen (aanvoer-retour). Het opgepompte water met een temperatuur van ca. 125 graden wordt door een warmtewisselaar gepompt, waarna de warmte wordt gebruikt om de gewassen te verwarmen en het water weer terug de grond in gaat.

Inmiddels is het complex uitgegroeid tot een van de grootste aaneengesloten glastuinbouwbedrijven van Europa. Frutura is in staat gebleken elk jaar een of meerdere kassen bij te bouwen, hetzij belicht dan wel onbelicht.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Frutura
www.frutura.com 
Jan Ravensbergen
j.ravensbergen@frutura.com