Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard Broch van BrochKlus Mechanisatie:

“Dat ik handig ben werd al snel ontdekt”

Tholen – Het was zomaar een update op LinkedIn onlangs van Richard Broch: een spuitautomaat was bij een gerberakweker van de verwarmingsbuis gelopen door achterstallig onderhoud en dus was er opeens snel reparatie nodig.


Probleem, actie ...

Met enkele spanbanden wist Richard, aangekomen bij de kweker, het gevaarte weer op z’n plek te hijsen en daarna te repareren. Kweker blij, want het klusje was ‘snel gefikst’, en Richard blij, want ‘op locatie werken’, dat doet hij nu eenmaal graag. “Ik verkoop mijn eigen tijd en kennis.”


... en opgelost met een nieuwe wielset.

Handige tuinderszoon
Dat laatste doet Richard inmiddels al ruim vijf jaar met zijn eigen bedrijf BrochKlus Mechanisatie. Op 2 januari dit jaar was er een vijfjarig jubileum. Niet dat hij daarvoor niet al in de tuinbouw actief was overigens, want lange tijd werkte Richard bij tuinbouwtoeleverancier Nic. Sosef totdat dat bedrijf failliet ging.

Foto rechts: Richard bouwt een paneel

“Ik ben een tuinderszoon en al snel bleek dat ik handig was. Ik heb altijd veel gesleuteld, ook als kind al. Tuinder wilde ik echter niet worden, maar met het werk dat ik nu doe, eigenlijk alles van het SKL (Stichting Kwaliteitseisen Landbouwtechniek) keuren van mechanische spuit apparatuur tot het zelf bouwen, installeren en onderhouden ervan, ben ik nog steeds volop in de tuinbouw actief.”

Storing in geautomatiseerde kas is funest
Voor spoedklussen rijdt Richard dagelijks ‘heel Westland en omstreken’ af. “De klant zit omhoog als hij mij belt en wil dan niet pas dat er na twee of drie dagen een monteur langs komt, het moet snel.

Dat doe ik dan ook, zoals bijvoorbeeld met spuitapparatuur waarbij een kweker aan een strak spuitschema vastzit en er dus snel reparatie nodig is. Bovendien zie je dat met het groter en geautomatiseerder worden van bedrijven een storing ook sneller funest is voor een teelt.”

Op maat aanpassen
Maar het zijn niet alleen spoedklussen, ongeveer een kwart van al het werk, waarvoor Richard in de kas komt. Hij maakt ook zelf installaties, zoals bijvoorbeeld een spuitautomaat op maat in zowel sier- als glasgroententeelt.

“Elke kas is weer anders en dat vraagt vaak om aanpassing van bestaande apparatuur om ervoor te zorgen dat een machine goed over de verwarmingsbuizen kan rijden of een spuitboom in de tralie past. In dat laatste geval pas ik vaak op verzoek op maat de spuitdoppen en de boom zelf zo aan dat de teler ermee overweg kan in zijn kas.”



Ordner
Daarnaast bouwt Richard zelf ook installaties, sinds kort bijvoorbeeld in samenwerking met CleanLight dat UV-desinfectielampen levert. “Zij leveren de lampen en ik maak dan voor de tuinders een toepassing met de lampen erin, bijvoorbeeld een tunnel om buisrailkarren of intern transport in te ontsmetten ter voorkoming van bijvoorbeeld het Tomato brown rugose fruit virus (ToBRFV).

Maar denk ook aan het ontsmetten van een ordner van een vertegenwoordiger bij de ingang van een bedrijf of het handgereedschap van een monteur die bij de teler op bezoek komt. Voorkomen is beter dan genezen!”

Techneuten
En misschien dat Richard zelfs in de toekomst nog weleens helemaal zelf machines wil gaan ontwikkelen en bouwen. “Maar, hoe tof mij die stap ook lijkt, daarvoor moet ik wel zekerheid hebben over het terugverdienen van de kosten die bij ontwikkeling van iets nieuws komen kijken.”

Tot die tijd is er altijd nog volop onderhoud, want hoe nieuw een machine uiteindelijk ook is, onderhoud is altijd nodig. Richard verzorgt dat voor steeds meer tuinders. “Aan onderhoudscontracten doe ik niet, maar ik kom gewoon langs afhankelijk van het gebruik van de machines door de teler en de draaiuren.

Echte techneuten zijn steeds zeldzamer in de glastuinbouw. Daarom is het ook belangrijk dat de tuinder blijft investeren in deze branche”, besluit Richard maar niet voordat hij nog een laatste oproep doet. “Bel gerust even op, want het bovenstaande is slechts een kleine greep uit onze werkzaamheden.”

Voor meer informatie:
BrochKlus Mechanisatie
www.brochklus.nl

Richard Broch
richard@brochklus.nl 
06-41014714

Facebook
LinkedIn
Twitter