Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Genson Group:

“Dat wij grootschalig, innovatief telen mag de consument best weten”

Tholen - Al meer dan dertig jaar liggen de aardbeien van een club nauw samenwerkende Brabantse telers in de schappen van Albert Heijn. Die telers, een zevental inmiddels in een flink gegroeid familiebedrijf dat sinds halverwege 2019 de markt op gaat als de Genson Group, werden eind vorig jaar bekroond met de titel ‘Holland Crop teler van het jaar’.


Het zevental, van links naar rechts (staand): Theo van Gennip, Marc van Gennip en Anton Gennip v.l.n.r (zittend): Bart Goorts, Mari van den Heuvel, Marco van den Heuvel

Deze week werd door Genson een nieuwe directie aangekondigd. Frans de Vogel, Peter van Gennip, Leon Liebregts en Ronald de Meester krijgen daarin zitting.

Alles behalve veredeling
Het is een bekroning in een tweejaarlijkse verkiezing voor en door Albert Heijn telers voor de groep die samen met partners als Albert Heijn en Bakker Barendrecht inmiddels het overgrote deel van de keten in eigen handen heeft. “Wij doen alles behalve de veredeling en dat we dat ooit ook zelf gaan doen, sluit ik niet uit”, aldus Mari van den Heuvel, één van de zeven.

In totaal telt de groep zo’n 450 hectare, waarbij iets minder dan de helft de teelt van aardbeien, frambozen en prei betreft. Om precies te zijn 100 hectare prei, 70 hectare aardbeiproductie op stellingen in tunnels of onder regenkappen, 5,5 hectare frambozenproductie in tunnels en 21,5 hectare aardbeienteelt in de kas. Waar gaat dat heen? “Voor de productieteelt minimaal naar teelt op stellingen”, is Mari van den Heuvel, al sinds 1976 bij het bedrijf betrokken, overtuigd.


Het 'paradepaardje' Magnum

In de plantenopkweek wordt er ondertussen met steeds meer trayplanten en minder met wachtbedplanten in de grond gewerkt, terwijl hangend stekmateriaal al volledig uit de kas komt. “Voordeel van productie op stellingen in tunnels en onder beschermkappen is dat je gebruik kunt maken van biologie, van natuurlijke vijanden. In open teelten kan dat niet, omdat de nuttige insecten dan te makkelijk weg kunnen.” Verder maakt Genson ook gebruik van een circulair watersysteem en ook dat is niet mogelijk in de vollegrondsteelt. “Door de beschermde teelt hebben we minder last van extreme weersinvloeden.”


Genson test robots in de kas en kijkt daarbij verder dan alleen plukken

Exclusief
Door steeds meer ‘uit de grond’ en bedekt te gaan telen, is het tegenwoordig mogelijk om jaarrond aardbeien te telen. Van mei tot oktober bij Genson aardbeien van het ras Magnum, het paradepaardje van Albert Heijn dat in de Excellent-lijn van de retailer als kwaliteitsproduct wordt aangeprezen.

“Wij zijn de enige teler die dit ras mag telen”, vertelt Mari. “In samenspraak met Albert Heijn en Bakker Barendrecht, de leverancier van AGF aan Albert Heijn, hebben wij het exclusiviteitsrecht. Of we uitbreiden, heeft daarbij te maken met de groeiende vraag, waarbij wij echter niet altijd zomaar stellingen bij kunnen bouwen.”

Uitbreiden heeft namelijk tijd nodig, net als bij huisvesting voor arbeidsmigranten (in piekperiodes is er zeshonderd (!) man aan het werk). “Komend jaar komen er op eigen terrein tweepersoonsstudiootjes bij voor nog eens 130 man.”

Eigen proeftuin
Buiten de periode mei-oktober om komen de aardbeien uit de kas. “Met steeds betere belichting is inmiddels het telen in de kas ’s winters niet meer de grootste uitdaging, maar juist het telen in de zomer”, vertelt Mari. “Voor de hittepieken in de zomer zijn de huidige rassen nog niet geschikt.”

In de eigen proeftuin van Genson wordt volop naar nieuwe rassen gezocht. “Wij testen de rassen op groeikracht, ziektegevoeligheid en productiepotentie, waarna de rassen vervolgens doorgaan naar Bakker en Albert Heijn waar ze ook op smaak, kleur en houdbaarheid worden getest. Pas als ook al die aspecten goed zijn, komt het ras bij ons terug en gaan wij opschalen.”


In een speciale, hyper hygiënische kas gaat Genson Group zelf rassen in stand houden en VIP-materiaal vermeerderen.

Romantisch beeld aanvullen
Alle aardbeien die uit de tunnels, van onder regenkappen of uit de kas komen worden, net als overigens de frambozen en prei, bij Genson op twee van de in totaal dertien locaties verladen. “Als het warm is, treedt er een hitteprotocol in werking en worden de aardbeien rechtstreeks aan Albert Heijn geleverd. Dat scheelt één dag en dat is bij extreme temperaturen belangrijk.” Voordat het product de vrachtwagen in gaat, zijn alle producten al gekeurd en verpakt.

“Wij hebben hier een eigen keuringsdienst en ook Bakker keurt het product. Die keuringsrapporten worden continu met elkaar vergeleken om de best mogelijke kwaliteit te blijven garanderen.”

De consument kan eenmaal in het schap met behulp van een track&trace code precies zien bij welke teler de aardbei vandaan komt. “Die codes worden rechtstreeks op de topseal gedrukt, waarop Albert Heijn uit duurzaamheidsoverweging is overgestapt. In Someren staat een verpakkingshal voor de aardbeien uit de kassen en in Sint-Oedenrode een verpakkingshal voor alle overige aardbeien en de frambozen.”

Romantisch beeld
Een heel hightech teelt- en verpakkingsproces dus, waarvan de consument geen weet heeft, is de ervaring bij Genson. “Regelmatig hebben wij rondleidingen en laten we ketenpartners maar ook consumenten zien waar zijn aardbei vandaan komt. Dat willen wij nog vaker gaan doen.”

Ook Albert Heijn brengt zijn telers regelmatig in beeld. In de Allerhande in de rubriek ‘Over de vloer bij’ en afgelopen zomer was er een reclame waarin een klein jongetje de kijker meenam door de hele keten. Daarin zie je een heel romantisch beeld terug, een beeld dat de consument graag ziet, aldus Mari, maar waarin volgens hem best ook wat meer innovatie en techniek te zien mag zijn. “Dat is namelijk ook gewoon hoe het er tegenwoordig aan toe gaat en dat is zeker niet iets om je voor te schamen. Sterker nog, het is iets waar wij trots op moeten zijn als sector.”


Tegenwoordig wordt met topseals gewerkt

Innoveren, ook als het (nog) duurder is
Trots is men ook op de titel ‘Holland Crop teler van het jaar’, die de ondernemers twee jaar lang mogen dragen. Dat men volop bezig is door te blijven ontwikkelen, wordt gezien. “Er wordt keihard aan de weg getimmerd, om bijvoorbeeld de retail steeds minder afhankelijk te maken van importproduct”, vertelt Mari. “Niet alleen door ons overigens, maar door steeds meer telers. Zo zie je de kasteelt van aardbeien in de winter toenemen. Door daarvoor in de winter goede (prijs)afspraken te maken, krijg je steeds meer Nederlandse aardbeien in het schap.” En daarvoor wil een deel van de AH-consumenten ook wel betalen, gezien het jaarlijks groeiende volume van Nederlandse aardbeien in de wintermaanden.

Uiteraard doet men dat ook bij Genson, maar het weerhoudt de telers er niet van ook te blijven innoveren als het momenteel (nog) duurder is. “Twee jaar lang hebben wij samen met een selectie telers, Albert Heijn, Bakker Barendrecht en Natuur & Milieu onderzocht of telen met inzet van biologische bestrijders mogelijk is. Het doel was om enkele kritische middelen uit te faseren. Het eerste jaar moesten wij, om de teelt niet helemaal om zeep te helpen – dat is immers ook niet zo duurzaam, ingrijpen.

Het tweede jaar lukte het vervolgens al wel om het hele jaar schadelijke insecten, behalve de Suzuki-fruitvlieg, enkel met natuurlijke vijanden te bestrijden. Dat bleek wel duurder, denk aan zo’n 15 tot 20 eurocent per kilo, maar desondanks hebben wij zelfstandig de proef dit jaar voortgezet op in totaal 19 hectare. Wij zijn namelijk van mening dat, hoewel wij nooit volledig biologisch zullen gaan telen in lijn met alle daarbij behorende regeltjes, er steeds meer chemische middelen zullen verdwijnen en dat je dan maar beter voorop kunt lopen en voorbereid kunt zijn op in de toekomst wijzigende wetgeving.”

Albert Heijn gaat daarbij gevoelige kwesties ook niet uit de weg, is de ervaring van Mari. “Over de kostprijsstijging die komt kijken bij telen met nog meer biologische bestrijders zijn wij in gesprek met ze. Dat wij al meer dan dertig jaar, ook toen wij nog geen groep waren, goed met ze samenwerken, helpt daarbij. Samen blijven wij door ontwikkelen en waar wij kunnen, willen we de groeiende vraag die er is graag zelf invullen, al gaat er niets ‘de grond in’ als er nog geen afzet voor is”, besluit Mari.

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 34e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Genson Group
www.genson.nl
info@genson.nl