Vandaag hebben Mastercard en Rabobank bekendgemaakt dat zij een strategisch partnership aangaan om telers in opkomende markten toegang te geven tot een digitaal platform, dat hen in staat stelt om hun producten voor een eerlijke prijs te verkopen. Het platform bouwt voort op het huidige Mastercard Farmer Network en wordt versterkt door het bereik en de ervaring van Rabobank in de food- en agrisector in Europa, Afrika en Azië.
Het partnership is formeel gestart met een ceremonie tijdens de ‘CEO Partnership for Economic Inclusion’-bijeenkomst eerder dit jaar in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima van Nederland. Zij maakte hier onderdeel van uit in haar functie als speciaal pleitbezorger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties voor inclusieve financiering en ontwikkeling (UNSGSA).
Hare Majesteit Koningin Máxima, Arjan Bol (Mastercard) en Wiebe Draijer (Rabobank)
Binnen de samenwerking breiden Mastercard en Rabobank het bereik en de impact van het Mastercard Farmer Network uit in Oeganda, Tanzania, Kenia, Ghana, Egypte en India. Veel kleinere telers in deze landen hebben beperkt toegang tot marktinformatie, financiële diensten en managementvaardigheden. Dit leidt tot onzekerheid, inefficiënties en verspilling van middelen en weerhoudt telers ervan om een toekomstbestendig bedrijf op te zetten.
Farmer Network
Sinds de lancering in 2015 heeft het Mastercard Farmer Network meer dan 250.000 telers bereikt in Oeganda, Tanzania en India. Via het platform leggen kleinschalige telers contact met potentiële kopers, hebben ze toegang tot mobiele betalingsmogelijkheden en bouwen ze een digitaal transactieregister dat gebruikt kan worden om formele kredietvoorzieningen te krijgen bij een financiële instantie. Deze oplossing maakt deel uit van de strategie van Mastercard om achtergestelde gemeenschappen via een algemene digitale infrastructuur te verbinden met essentiële financiële diensten.
"Het Mastercard Farmer Network biedt een digitaal platform dat het voor kleinere telers veiliger en eenvoudiger maakt om hun bedrijf te laten groeien. Door middel van nauwe samenwerkingen met partners als Rabobank kunnen wij meer impact creëren, zodat iedereen, overal mee kan doen aan de digitale economie”, aldus Arjan Bol, Country Manager Nederland bij Mastercard.
“Wij geloven dat duurzame samenwerkingen in de food- en agrisector cruciaal zijn om voedselzekerheid in de toekomst te kunnen waarborgen”, aldus Wiebe Draijer, CEO van Rabobank. “Deze samenwerking biedt ons een mooie kans om honderdduizenden telers toegang te geven tot formele economische en financiële diensten. Door onze krachten met Mastercard te bundelen, kunnen wij de financiële inclusie in de agrisector vergroten en tegelijkertijd aanzienlijk bijdragen aan de Banking for Food-strategie van de Rabobank.”