Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Agro-Inwest denkt na over paprikateelt en later wellicht ook aardbeien

Russische teler eind 2019 over de 100 hectare

Als je hoort over het 105 hectare grote glastuinbouwproject dat wordt uitgevoerd door Agro-Inwest, is het moeilijk te geloven dat de eerste planten van het bedrijf pas in 2014 geplant zijn. Het snelgroeiende bedrijf is gelegen in Kaluga, 300 km van Moskou, en is sinds zijn oprichting één van de grootste kassen ter wereld geworden. De groenten en fruit van het bedrijf worden onder hun eigen merk Moe Leto (“Mijn zomer") verkocht.

Snelheid van uitbreiding
“Op dit moment bedraagt het kasareaal van Agro-Inwest meer dan 80 ha en tegen het eind van 2019 zal dit uitgebreid worden naar 105 hectare," zegt Olga Guryeva, de algemeen directeur van Agro-Inwest. Dankzij de snelheid waarmee ze uitbreiden en de moderne techniek die gebruikt wordt in hun kassen, is het Russische bedrijf zeker geen doorsnee, maar hun ambities gaan nog verder. "We verwachten zowel een toename op het gebied van areaal als technologische verbeteringen, zodat we kunnen zorgen voor een maximale productie per m2 zonder verlies van productkwaliteit."

Uitbreiding
Wat zit er precies achter deze snelle uitbreiding? Volgens Olga kan de groei van het bedrijf verklaard worden door veel verschillende factoren. "Ten eerste houdt de snelle groei van Agro-Inwest direct verband met de trend rondom gezonde voeding, wat steeds populairder wordt in Rusland," legt ze uit. De markt voor lokaal geteelde groenten groeit snel in Rusland en daarom moesten de kassen van Agro-Inwest uitbreiden om deze groei bij te kunnen houden.

Ten tweede gelden er 'door de politieke situatie bepaalde beperkingen op de import van buitenlandse producten' (lees Ruslandboycot, red.). Als gevolg hiervan groeit de vraag naar producten die in Rusland zelf geteeld zijn. De markt is erg gezondheid en daarnaast steunt de overheid glastuinbouwbedrijven financieel door beurzen en prijzen toe te kennen."

Niet alleen de grootte van het bedrijf is bijzonder, ze hebben ook een LED-project opgezet. Het totale areaal dat is uitgerust met LED's zal oplopen tot 68,6 ha, iets waar het bedrijf heel trots op is. Olga: "We hebben een enorm project opgezet om onze kassen met LED-verlichting uit te rusten. Specialisten van Philips hebben een uniek en grootschalig LED-verlichtingsproject ontworpen dat natuurlijk zonlicht simuleert en dat voldoet aan de wereldwijde standaards.

Het project zal zowel de kosten van het elektriciteitsverbruik verminderen en ervoor zorgen dat ieder gewas 24 uur per dag kan groeien en rijpen. Daarnaast zorgt de plaatsing van LED-lampen dichtbij het midden van de plant ervoor dat de plant de maximale hoeveelheid licht krijgt, waardoor de oogst wordt vergroot."

Verschillende soorten groenten en fruit
Op dit moment worden er al verschillende soorten gewassen geteeld in de kassen van Agro-Inwest, waaronder verschillende soorten komkommers en tomaten. "In totaal worden er ongeveer 40 verschillende gewassen in het agrarische complex geteeld," zegt Olga. "Een groot deel van deze gewassen bestaat uit premium tomatenrassen, zoals donkerbruine, oranje, cherry-, roze, cocktail, pruim-, en gele tomaten."

Daarnaast teelt het bedrijf ook zeer exclusieve rassen, zoals de exotische ‘Mama Mia’. "Met een voortreffelijk aroma, sappig vruchtvlees en een ongewone extravagante vorm. Ons assortiment is vrij flexibel en groeit en verandert voortdurend, afhankelijk van de markt."

Dit omvat mogelijk ook uitbreiding naar andere gewassen. "We denken na over de mogelijkheid om paprika's te gaan telen. Onze specialisten zijn de marktvraag naar deze groenten intensief aan het onderzoeken. Voordat we de eerste stappen op deze markt zetten, willen we vaststellen of de gemiddelde Russische consument klaar is om paprika's van hoge kwaliteit te kopen." In de plannen worden nog geen aardbeien genoemd. "Maar wellicht is dit op de lange termijn wel een optie."

Uitdagingen
Eén van de grootste problemen waarvoor directe oplossingen nodig zijn door deze snelle groei, is arbeid: Waar vindt men bekwame werknemers die kunnen helpen bij het runnen van het bedrijf? "We nemen een behoorlijk aantal werknemers uit nabijgelegen steden en woonplaatsen in dienst," zegt Olga. “Algemene werknemers volgen verplichte cursussen onder begeleiding van ervaren werknemers."

De gespecialiseerde functies binnen het bedrijf worden ingevuld door afgestudeerden van bekende Russische universiteiten en uitgenodigde specialisten. "We nemen veel studenten en afgestudeerden van de Agricultural Academy in dienst. Zij gaan bij ons aan het werk als telers of voorman en kunnen daarna verder doorgroeien."

Samenwerking
De groenten en fruit van Agro-Inwest worden verkocht onder hun eigen merk “Moe Leto” (“Mijn zomer"), iets dat enorm belangrijk is geworden voor het bedrijf. "Een merk is een essentiële factor om klantenloyaliteit te creëren," zegt Olga. “Het merk is belangrijk voor zowel de eigenaar als de consument, als een identificerende factor voor een product of dienst. Wanneer een consument producten van een merk koopt die getest zijn, kunnen ze meer vertrouwen hebben in de kwaliteit en veiligheid van de gekochte groenten."

Dit geldt ook voor hun merk Moe Leto. “Het merk is van ons en Agro-Inwest is een bekende fabrikant. Mensen weten dat de producten geteeld worden in een milieuvriendelijke omgeving. Consumenten geven de voorkeur aan een product waarvan ze weten dat het op een gezonde en milieuvriendelijke manier is geteeld."

En Moe Leto doet nog meer. Onder deze naam organiseert het bedrijf hun handelshuis en werkt het samen met andere Russische glastuinbouwbedrijven. "Het handelshuis biedt apparatuur aan voor glastuinbouwbedrijven, waardoor deze bedrijven de meest ideale omstandigheden kunnen creëren om uitstekende gewassen te telen. We zijn ervan overtuigd dat de zorg voor groenten uitgevoerd moet worden door gespecialiseerde apparatuur. Het glastuinbouwbedrijf is een complex mechanisme, dus wat hulp is altijd welkom."

Kijkend naar de toekomst
Hoe ziet de toekomst van Agro-Inwest eruit? Olga blijft groei zien in de toekomst van de Russische tuinbouwsector. Ze denkt dat de huidige koers zich de komende jaren door zal zetten, vooral omdat het marktaandeel van de verse groenten op dit moment redelijk klein is in Rusland. "Het telen van groenten in kassencomplexen is één van de meest veelbelovende en snel ontwikkelde segmenten van de Russische agrarische sector," zegt ze.

“Het aandeel groenten in het voedingspatroon van Russen ligt lager dan dat in westerse landen en is vier keer lager dan de voorgeschreven hoeveelheid. Dit betekent dat er ruimte is voor substantiële groei binnen de Russische markt. Glastuinbouwtelers richten zich op het vergroten van hun groenteteelt, onder andere om de voorheen groenten te vervangen die voorheen geïmporteerd werden. Op dit moment zijn de omstandigheden voor de ontwikkeling van glastuinbouwbedrijven redelijk gunstig in Rusland. Er zijn mogelijkheden voor de succesvolle en winstgevende teelt van importgroenten."

Voor meer informatie:
Agro-Inwest 
info@agroinwest.com 
www.agroinwest.com 

Publicatiedatum: