De markt is er nog niet, maar volgens Peter Quiring, de directeur van NatureFresh Farms, moet de glastuinbouwsector snel kassen van 200 of zelfs 300 acre - ofwel 80 tot 120 hectare - gaan bouwen en slechts één soort gewas in deze kassen gaan telen. "Uiteindelijk draait het allemaal om geld. Grote investeringen zijn hier het antwoord op."
Peter Quiring nam deel aan de paneldiscussie over de toekomst van de glastuinbouwsector tijdens de Indoor AgTech in New York, die vorige week plaatsvond. "Lang geleden werd een teeltbedrijf van een hectare gezien als groot, daarna werd dit 6 hectare, en vervolgens 10 hectare", zei hij, verwijzend naar hun meest recente uitbreiding in Leamington, die het totale areaal van het familiebedrijf op ruim 120 hectare brengt. Peter is ervan overtuigd dat het einde van de uitbreiding nog niet aan de orde is.
NatureFresh Farms heeft hun biologische areaal in Canada uitgebreid
Marktgericht telen
“Feit is dat we meer en nieuwe manieren moeten vinden om betaalbare voeding te telen. We moeten innoveren om antwoorden te vinden op uitdagingen in de markt. De instabiele marktvoorraad is een probleem, net als oogstramingen. Arbeidskosten zijn veruit de grootste kostenpost en ook ons grootste probleem. Daarnaast zijn er zaken als de oogst en smaak. Het feit dat twee telers dezelfde variëteit telen, betekent niet dat hun product hetzelfde zal smaken."
Opschalen
Bij NatureFresh Farms werkt het onderzoeksteam continu aan het verbeteren van de smaak van hun producten. Hetzelfde geldt voor investeringen in onderzoek en innovaties, wat allemaal mogelijk wordt gemaakt door de grootte en levensvatbaarheid van hun bedrijf. "Grote investeringen zijn het antwoord wanneer we kijken naar alle uitdagingen die er op de markt spelen", zegt Peter. “We praten wel over kwaliteit en marktvraag, maar uiteindelijk draait het allemaal om de prijs. Soms verlies je daarom door een prijsstijging ook klanten. Het opschalen naar grotere kassen waar slechts één gewas wordt geteeld, is de beste manier om de kosten te verlagen."
Peter Quiring bij Indoor AgTech
De invloed van ketens
Wie koopt eigenlijk alle producten van deze grote bedrijven? "Aangezien sommige fastfoodrestaurants nu hun eigen groenten telen in kassen, ben ik ervan overtuigd dat uiteindelijk meer ketens dit zullen gaan doen", zegt Peter. “Als we nu kijken naar de enorme hoeveelheid investeringen die gedaan moeten worden om dit te realiseren, zullen retailers en foodservice leveranciers partners moeten gaan zoeken met wie ze nauw kunnen gaan samenwerken. Opschalen en het verlagen van de kosten is essentieel om te innoveren," legt Peter uit. "Het verlagen van de kosten is enorm belangrijk, maar niet ten koste van innovatie, kwaliteit of smaak."
Volgens Peter draait het inderdaad allemaal om het creëren van een markt. "Ik heb nog nooit een bedrijf opgestart om alleen maar geld te verdienen. We hebben bedrijven gestart om een product of dienst te leveren. Na twee of drie jaar kom je erachter of je een goed bedrijfsmodel hebt ontwikkeld en of klanten terugkomen voor de diensten die je aan hen levert."
Voor meer informatie:
NatureFresh Farms
www.naturefresh.ca