Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Water dat je niet durft te drinken, moet je ook niet voor je versproducten gebruiken"

Op 22 mei heeft de Canadian Food Inspection Agency een klasse 1 (hoog risico) terugroeping voor microgroenten toegevoegd aan zijn Food Recall Report door een besmetting met listeria.

"Terugroepingen van voedingsmiddelen moeten zeer serieus genomen worden," zegt Jim Shubat van SanEco Tecs. "Telers hebben te maken met serieuze financiële gevolgen, consumenten worden blootgesteld aan potentiële gezondheidsrisico's en verliezen hun vertrouwen in producten en bedrijven en kunnen bovendien een proces aanspannen. Het is een vicieuze cirkel." 

Kosten
In 2018 waren er 708 terugroepacties voor voedingsmiddelen in de VS. Uit een enquête van het Food Marketing Institute en de Grocery Manufacturers Association bleek dat de directe kosten van een terugroeping kunnen oplopen tot $100 miljoen (€89,3 miljoen) en de indirecte kosten groeien exponentieel als er daarnaast ook nog gezondheidsproblemen voorkomen.

Samen met de directe kosten vindt er natuurlijk ook een verlies van vertrouwen plaats. Volgens de enquête van Harris Interactive zegt 15 % van de consumenten dat ze het betreffende product nooit weer zullen kopen en koopt 21 % geen producten van dezelfde fabrikant meer.

"Aangezien de gevolgen zo ernstig zijn, is de beste manier om brood op de plank te houden en consumenten tevreden te houden door terugroepingen te vermijden," zegt Jim. Is dit niet een iets té simpele voorstelling? "Misschien wel," geeft hij toe.

"Een belangrijke oorzaak van veel terugroepingen heeft bijvoorbeeld betrekking op iets simpels als water. Veel terugroepingen komen door microbiologische besmetting via waterbronnen of door onhygiënische verwerking binnen de leveringsketen."

"Het is logisch dat door proactief voor het water dat gebruikt wordt te zorgen, je het risico op terugroepingen kunt beperken."

Begin bij de bron
Waar komt het water dat je gebruikt vandaan? Wat zou de kwaliteit van het water kunnen beïnvloeden?

"Telers moeten vooral voorzichtig zijn met de kwaliteit van hun irrigatiewater. Bronwater, of dit nu uit een oppervlakte of bron komt, kan besmet zijn met ontlasting van dieren of overstromingen uit het riool, wat het risico op E.coli enorm vergroot," zegt Jim.

"Het is niet genoeg om je water een paar keer per jaar te testen op E.coli. De beste manier om microbiologische risico's te voorkomen, is door veelvuldig te testen en, beter nog, door het water te behandelen met een systeem dat filtratie en desinfectie combineert," vertelt Jim.

Laat het niet op geluk aankomen
In Ontario is het vereist dat "water dat gebruikt wordt om verse, kant-en-klare groenten en fruit te wassen en koelen van drinkkwaliteit moeten zijn", zoals is vastgesteld door de Ontario Drinking Water Quality Standards.

"Water dat je zelf niet durft te drinken, zou je ook niet voor je verse producten moeten gebruiken," zegt Jim.

Hij legt uit hoe AVIVE-systemen, die zijn ontwikkeld door  SanEcoTec Ltd, desinfectie, een aanpak met meerdere barrières en realtime monitoring van de waterkwaliteit en procescontrole combineert om schoon, veilig, en betrouwbaar water te leveren. AVIVE heeft als doel om water te leveren dat vrij is van microbiologische besmetting, zoals E.coli en listeria.

"Ons Smart Water monitoringssysteem, genaamd SPI, biedt realtime monitoring en analyse, waardoor ontsmettingsmiddelen altijd op het optimale niveau aanwezig zijn," gaat hij verder. "Zo kun je de waterkwaliteit altijd in de gaten houden."

Onlangs heeft SanEcoTec een 'Letter of No Objection' (LONO) van Health Canada ontvangen betreffende het gebruik van hun Clean5, Clean25 ontsmettingsmiddelen in proceswater voor vers en minimaal verwerkte groenten en fruit. De LONO is een standaard brief in reactie op een gedetailleerde wetenschappelijke inzending waarin staat dat Health Canada geen reden ziet waarom de ontsmettingsmiddelen niet gebruikt zouden mogen worden. De ontsmettingsmiddelen worden ook aanbevolen door HACCPCanada.

Denk aan je proceswater
"Bacteriën kunnen over worden gebracht op de stelen, bladeren en wortels van verse producten, en besmet water kan leiden tot infecties aan de binnen- en buitenkant van het fruit."

"Besmetting kan alsnog in de leveringsketen voorkomen door een slechte hygiëne bij arbeiders of door kruisbesmetting, maar het nemen van goede sanitaire maatregelen voor je irrigatie- en proceswater is in ieder geval een goed begin ." 

Voor meer informatie:
Joy Knowles
SanEcoTec
Joy.Knowles@SanEcoTec.com 
T: +1.613.491.0525 x 2620
www.sanecotec.com   

 

Publicatiedatum: