Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

#hetezomeroogst actie Coop met wintergroenten

Tholen - Vanaf vandaag draait Coop Supermarkten een bijzondere actie in hun winkelschappen. Ze bieden hutspot aan "zo van het land". "Dit is een gezamenlijke actie met ons om de consumenten nog eens te laten zien dat de hete zomer zijn sporen heeft nagelaten. Zelfs nu nog in de Hollandse winterkost", vertelt Mark de Jong, van LTO/ZLTO.

In de zomer startte ZLTO met de actie #hetezomeroogst voor fruit, groente en andere producten die van prima kwaliteit zijn maar die door de hitte tijdens de groei nét niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten. Mark: "Toen ging het om producten die vers van het land kwamen, maar er is ook oogst die pas later wordt verhandeld. In september hebben we deze actie bedacht. We hadden destijds regelmatig met Coop, al snel werd duidelijk dat we hierin ook samen zouden optrekken. We zijn blij met hun commitment, door de overname van EMTÉ winkels heeft Coop landelijke dekking gekregen en zijn ze uitgegroeid tot de 4e speler in Nederland. De hutspotpakketten zijn vanaf deze week in ruim 300 winkels te koop."

In samenwerking met aardappelhandel Jansen-Dongen is er een hutspotpakket samengesteld met aardappelen, wortelen en uien. Mark: "Deze zijn ongesorteerd in het bakje gestopt. De hele oogst is er dus in verwerkt en bevat 1e en 2e klasse product. Het is eigenlijk de beste kwaliteit zoals het dit jaar van het Hollandse land kwam, als je even uiterlijke kwaliteitskenmerken vergeet."

LTO/ZLTO wil daarmee laten zien dat er markt is voor 2e klasse product. "Er moet iets veranderen. Telers verdienden nu niets aan 2e klasse en draaien er vaak zelfs verlies op. Dat vraagt om een herwaardering van producten en een andere kijk op kwaliteit. Nu wordt er gemiddeld 30% van de wortelen weggegooid terwijl deze wel degelijk marktpotentie hebben."

Jansen-Dongen heeft de verwerking en verpakking voor het samenstellen van de hutspotverspakketten op zich genomen. Mark: "Hoewel de handelingskosten hoger zijn dan normaal, de sorteermachines zijn ingesteld op 1e klasse product waardoor er meer handmatig gesorteerd moest worden, is het gelukt om een pakket voor een aantrekkelijke prijs van 2,99 aan te bieden, dat door de goede samenwerking van alle partijen." 

Coop brengt de 'zo van het land' hutspotpakketten onder de aandacht van de consument. "Het staat in de folders en het product ligt op de kopstellingen. Daarmee wordt het verhaal goed vertelt in de winkel. Natuurlijk gaan we goed monitoren hoe de consument hierop reageert. We willen bewijzen dat zij 2e klasse wel degelijk pruimt wanneer ze de kans hebben om het te kopen. Aan de andere kant willen we ook handelaren prikkelen om ook met dit soort concepten te komen. Ik durf hardop te betwijfelen dat het argument van "klasse 2 product verkoopt niet" niet opgaat, je moet het alleen willen. Heel tof dat Coop en Jansen-Dongen dit nu doen", besluit Mark.

Voor meer informatie
ZLTO
Mark de Jong
Specialist Public Affairs
M +31 6 215 174 82
www.zlto.nl
mark.de.jong@zlto.nl