Colruyt wil het zijn klanten gemakkelijker maken om bewust te consumeren. Daarom introduceert zij vanaf volgend jaar seizoensaanduidingen in 14 testwinkels. Uit onderzoek van het departement Omgeving van de Vlaamse Overheid blijkt namelijk dat klanten door dit soort gedragsinterventies op lange termijn klanten duurzamer kunnen laten handelen en een meerverkoop realiseren van deze producten. Voor seizoensgroenten is het verhaal vrij complex, aldus de onderzoekers. Een zwakke link tussen seizoen en product verhoogt namelijk de effectiviteit van de interventie.
In 4 winkels van Colruyt heeft een samenwerkingsverband van de Vlaamse overheid Dienst Omgeving en Universiteit Gent (UGent) gedurende 9 maanden tests uitgevoerd. Met kleine veranderingen probeerden zij klanten te stimuleren om duurzamer te kopen. Zo werden in de versmarkt op de middelste tafel elke maand een andere seizoensgroente geplaatst met daarbij de boodschap ‘Geniet van het seizoen’. "De testen bij de seizoensgroenten brachten een complex verhaal naar voor. Het onderzoek wijst uit dat de interventie geen of weinig effect heeft wanneer de klant een product sterk linkt met het seizoen (zoals een pompoen in de herfst). Een zwakkere link met het seizoen, zoals een bloemkool in augustus, verhoogt daarentegen de effectiviteit van de interventie", aldus de onderzoekers.
Evolutie van verkoop van bloemkolen, grafiek uit het onderzoeksrapport
Seizoensgroenten en -fruit zichtbaarder in de winkels
"De resultaten van de testen geven aan dat kleine veranderingen klanten aanzetten om duurzamer te winkelen. Soms iets meer, soms duidelijk meer. Bij Colruyt starten we alvast met een grotere zichtbaarheid van seizoensgroenten en -fruit in onze versmarkt", aldus Colruyt.
De Vlaamse overheid zal op basis van de resultaten aanbevelingen doen voor supermarkten en andere winkels om consumenten te helpen om duurzamer te consumeren.
Klik hier voor het onderzoeksrapport.
Klik hier voor meer informatie over het onderzoek
Bron: Departement Omgeving