Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jan van Eeuwijk, Ekra: "De consument wil deze producten in schappen zien"

"Supermarkten sluiten ogen voor nieuwe ideeën in AGF"

Tholen - Twee jaar geleden introduceerde het bedrijf Ekra uit Overloon de magnetrongroenten die binnen vijf minuten klaar zijn. "Naast magnetrongroenten bieden we ook veel andere innovatieve producten die de consument graag in de schappen wil zien", vertelt eigenaar Jan van Eeuwijk. "We vinden het belangrijk dat de consumptie van groenten stijgt en weten zeker dat dit mede door onze producten ook kan gebeuren. We bieden naast magnetrongroenten ook de stampbal, groentenschotels en salades. Alle producten worden op ambachtelijke wijze bereid: volgens grootmoeders recept met veel verse producten."

Gemakkelijk, gezond en snel klaar
Volgens Jan zijn consumenten op zoek naar nieuwe producten, die gezond en vers zijn. "Ik promoot mijn producten op verschillende evenementen en braderieën en mensen zijn zeer enthousiast, maar ze kunnen ze niet kopen omdat supermarkten weigeren deze in het assortiment te nemen. Neem nu de magnetrongroenten. Consumenten vinden dit ideaal. Ze willen een puur en eerlijk product hebben en daarnaast iets wat gemakkelijk en snel klaar te maken is. Ze kunnen dan kiezen tussen allerlei soorten magnetrongroenten, boontjes, asperges, witlof, noem maar op. Wat ze nu in de supermarkt kunnen halen zijn kant-en-klare maaltijden die vol met zout en conserveringsmiddelen zitten. Aan onze producten wordt een klein beetje zout of kruiden en een klontje boter toegevoegd. Meer niet. Dit zijn producten waar de markt om vraagt. Vijf minuten verhitten en het is klaar. Het product gaart in haar eigen sappen en is puur en smaakvol."



Nieuwe ideeën niet welkom bij supers

"De stampbal is een innovatieve snack met als basis de traditionele Hollandse stamppot maar zonder gepaneerd laagje. We bieden ook diverse stamppotten en gebruiken daarvoor producten uit het seizoen. In de supermarkt zien we met 30 graden hutspot en boerenkoolstamppot liggen, terwijl we geweldig mooie snijbonen, koolrabi en asperges hebben. Dat is tegen de natuur. Supermarkten willen veel van onze producten niet aanbieden omdat ze bepaalde zaken in eigen handen willen houden. Ze kunnen het namelijk niet op grote schaal produceren en willen geen meerwaarde aan bedrijven zoals ons betalen. Op plaatsen waar ik mijn producten presenteer, zie je inkopers geïnteresseerd naar het product kijken. Het is bizar dat de mensen die boven de inkopers staan, niet willen dat een product waar interesse voor is, in de schappen komen. De nieuwe ideeën in AGF zijn gewoon niet welkom bij supermarkten. Ik vind dat ze eens wakker geschud moeten worden!"



Eerlijke prijs voor telers
"De magnetrongroenten heb ik bij één C1000 even in de schappen gehad, maar dat was er snel weer uit. Mogelijk zijn groentewinkels wel geïnteresseerd in deze producten. Het gaat er mij in eerste instantie niet eens om dat mijn eigen productie omhoog gaat. Dit kunnen ze ook best zelf als ze een sealapparaat neerzetten. Het gaat erom dat de AGF-consumptie stijgt en dat telers een eerlijke prijs voor hun producten krijgen. De kosten om dit te maken, zijn niet hoog en in overleg met de teler kunnen we een prijs bepalen. Ik denk dat veel mensen in Nederland wel iets meer overhebben voor een product dat eerlijk is."

"Supermarkten werken niet mee
"
De clou zit hem volgens Jan dus bij de supermarktmanagers, die zelf hun controle willen houden over de productie. "Inkopers willen wel innovaties, maar ze worden tegengehouden. Maar ze moeten hun ogen niet sluiten voor zoveel moois en nieuws! Trostomaten worden nu bijvoorbeeld verkocht voor 69 cent per kilo in de supermarkten. Dat kan toch niet! Er is al langer onvrede bij telers en zo neemt dat alleen nog maar toe. Op 25 juni was de veilingprijs voor witlof 36 cent per kilo, bloemkool 30 cent per stuk, trostomaten 52 cent per kilo. Gunnen we onze telers nog lagere prijzen? Er worden daarnaast ook diepvriesgroenten uit Polen en Brazilië gegeten en onze eigen telers laten we zakken. Jan verwacht dat de vraag naar magnetrongroenten alleen maar zal toenemen als er maar genoeg aandacht voor komt. "Bij een goede begeleiding met de supermarkten zal 10 tot 15% van het totale verkochte aan verse groenten geconsumeerd gaan worden op deze manier."

Voor meer informatie
Jan van Eeuwijk
Ekra
Baansestraat 7b
5825 BW Overloon
Tel: +31 (0)478-642486
Fax: +31 (0)478-641395
[email protected]
www.ekra.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer