Tholen - Freek Hengstmengel verruilde na vijf jaar de bandenwereld voor een terugkeer naar zijn oude liefde: de AGF-sector. Sinds begin dit jaar is hij actief bij Chainn in Barendrecht, waar hij de Duitse markt helpt uitbreiden. "Handel blijft handel, maar AGF leeft veel meer."
"Ik ben een echte Barendrechter," zegt Freek Hengstmengel. "Letterlijk opgegroeid op een steenworp afstand van de groente- en fruitveilingen." Dat de AGF-sector een vertrouwde omgeving is voor hem, blijkt al snel. Hij begon zijn loopbaan bij San Lucar, een bedrijf dat de hele keten in eigen hand heeft, van teelt tot transport. "Dat vond ik geweldig. Je krijgt inzicht in álle schakels van het proces." Hij verliet de branche na een aantrekkelijk aanbod uit de bandenwereld." Vijf jaar werkte hij er als sales manager op de Duitse markt. De link met AGF verdween nooit écht, en een mooi aanbod van Chainn haalde hem weer over terug te keren, én met plezier. "Het moment dat ik weer in een loods stond en die typische geur rook… toen wist ik: dit heb ik gemist."
Banden versus sinaasappels
Wat heeft hij geleerd in de bandenhandel? "Handel is handel. Of je nu banden verkoopt of sinaasappels, het gaat om volumes, marges en klantencontact. Maar er zijn ook wezenlijke verschillen. In de bandenwereld is alles extreem gedigitaliseerd. Klanten zien realtime mijn voorraad én die van de concurrent. Bestel je voor drie uur, dan heb je de banden dezelfde dag nog in huis. De hele keten is efficiënt ingericht op snelheid en transparantie."
Dat is in de AGF-sector wel anders. "Daar is veel minder openheid," merkt hij op. "Dat begrijp ik ergens ook wel. In onze sector spelen dagprijzen, weersinvloeden en kwaliteit een veel grotere rol. Toch zie je wel dat digitalisering ook in AGF terrein wint, en ik denk dat meer transparantie op termijn onvermijdelijk is."
Aan de slag
Freek richt zich bij Chainn ook op de Duitse markt. "Dat is voor mij als een tweede thuisland," vertelt hij. "Ik spreek vloeiend Duits, heb jarenlange ervaring in de Duitse retail én mijn vrouw – die overigens ook in de AGF-sector werkt – is Duits. We voeden onze kinderen daarom tweetalig op."
Chainn is een relatief jonge speler in de AGF-sector. "Ze bestaan zes jaar en hebben een sterke basis opgebouwd met vaste klanten in de foodservice, snijderijen en retail. De focus ligt nu op groei in Duitsland. Daar kom ik in beeld."
Wat Chainn onderscheidt, is volgens Freek het directe contact met de teler. "We geloven in een korte, transparante keten – direct van teler naar retailer of verwerker. Zo bieden we scherpe prijzen én kwaliteit. We investeren in langdurige relaties en spelen in op seizoensgebonden producten uit specifieke regio's. Onze partners weten precies waar hun producten vandaan komen – van kas tot schap. We staan voor verantwoorde teelt en houden de kwaliteit scherp in de gaten. Zo bouwen we aan relaties die verder gaan dan één seizoen."
Duitse markt
Het productassortiment van Chainn richt zich sterk op citrus, meloenen en Spaanse groenten. "We leveren veel in de winterperiode, onder andere aan retailers en snijderijen. In Duitsland zien we veel groeipotentieel, vooral bij klanten die behoefte hebben aan betrouwbaarheid en transparantie." Freek is verantwoordelijk voor de acquisitie en klantrelaties. "Ik houd van dat spel. Nieuwe klanten overtuigen, relaties opbouwen, luisteren waar de behoeftes liggen. Duitsers houden van duidelijkheid en betrouwbaarheid. Met het netwerk en de telers van Chainn kunnen we echt wat betekenen."
Freek ziet ook verschillen binnen de AGF-handel zelf. "De traditionele trade, die zich meer op daghandel richt, werkt anders dan de retail. Chainn focust bewust op dat laatste segment, waar planning en constante kwaliteit essentieel zijn."
Duurzaamheid en leveringszekerheid zijn belangrijke thema's in Duitsland. "We hebben telers in Spanje, Marokko, Egypte en Zuid-Afrika. Daarmee kunnen we risico's goed spreiden, ook met het oog op weersextremen. Retailers willen steeds vaker garanties: continuïteit, herkomst, kwaliteit. Wij kunnen dat bieden."
Een bewuste overstap
De overstap naar Chainn was voor Freek geen overhaaste beslissing. "Ik had een mooi netwerk opgebouwd in de bandenwereld. Dat gooi je niet zomaar weg. Maar ik geloof in het verhaal van Chainn. In de visie, de mensen, de producten." Ook zijn achtergrond hielp mee. "Via mijn vrouw die werkzaam is bij EDEKA en oude contacten ben ik nooit helemaal uit de sector verdwenen."
Freek ziet de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet. "De markt verandert. Retailers willen dichter bij de bron inkopen, rechtstreeks bij de teler. Daar speelt Chainn perfect op in. En ik ben blij dat ik daar nu onderdeel van mag zijn."
Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Chainn
Riga 10
2993 LW Barendrecht
[email protected]
www.chainn.nl