Transportbedrijf St vd Brink werd verkozen tot Beste Leerbedrijf 2024. De vakjury stelt dat het een familiebedrijf is met een sterke focus op maatschappelijke verantwoordelijkheid, dat een veelomvattend, gestructureerd en bij de student passend opleidingstraject biedt. Talent onder Generatie Z aantrekken en behouden? Dat vraagt om meer dan alleen goede voorwaarden. St vd Brink vertelt aan ABN AMRO hoe zij jonge mensen aan hun organisatie binden.
St vd Brink heeft Gen Z door: soms pleasen, soms streng zijn
Met een vloot van meer dan 400 vrachtwagens en decennia aan ervaring is St vd Brink uit Ermelo sinds 1945 een gevestigde naam in de transportsector, én in de regio. Toch weet het bedrijf zichzelf voortdurend te vernieuwen – niet alleen als logistiek zwaargewicht, maar ook als werkgever. Hoe speelt St vd Brink in op de veranderende wensen van Gen Z en een steeds krapper wordende arbeidsmarkt? Daarover vertelt hr-manager Linda Jolink-van de Pol.
Linda Jolink-van de Pol, HR-manager bij St vd Brink
Gen Z: op de wenken bedienen?
Net als veel bedrijven merkt St vd Brink dat Gen Z andere prioriteiten heeft dan voorgaande generaties. Flexibiliteit en een goede balans tussen werk en privé spelen een belangrijke rol, merkt ook Linda. 'Jongeren zeggen sneller: "Ik wil om zes uur thuis zijn om te sporten." Daar houden we dan zo veel mogelijk rekening mee. Deels moéten we ook wel: in zo'n krappe arbeidsmarkt heb je niet de luxe om heel strenge eisen te stellen. En ik denk dat het ook wel bij de tijd past om van die traditionele acht tot vijf af te stappen.'
'Maar goed, wij moeten ook gewoon onze planning rondkrijgen', legt Linda uit. 'Uiteindelijk kom je dan ergens uit in het midden: twee dagen in de week kun je vroeg stoppen, verder verwachten we wat meer flexibiliteit. We merken dat jongeren dat in het algemeen prima vinden.'
Fit en fluitend
St vd Brink legt bovendien veel nadruk op fitheid en vitaliteit – iets waar Gen Z volgens Linda veel waarde aan hecht. 'We willen dat onze mensen met plezier, gezond en vol energie naar hun werk gaan. Daarom bieden we ze van alles: van een leefstijlcoach tot gezellige hardloopevenementen. Zo werken we aan een betere gezondheid en verbinding tussen collega's.' Evengoed belangrijk voor deze nieuwe generatie: een prettige sfeer op de werkvloer. Dat is natuurlijk iets van alle tijden, maar weegt voor Gen Z nog een stuk zwaarder. 'Bovendien heeft deze generatie het in het sociale verkeer best moeilijk. Bellen? Ze sturen liever een appje. Bij St vd Brink doen we van alles om menselijk contact te stimuleren. Op vrijdagmiddag staat de muziek aan en de frituur te pruttelen.'
Vrijheid, maar met grenzen
Een speerpunt voor St vd Brink: jongeren zelf opleiden, bijvoorbeeld via een BBL-traject. In 2024 sleepten Linda en haar collega's zelfs de titel Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek in de wacht. Volgens haar komt dat door hun persoonlijke aanpak: 'We hebben veel aandacht voor de jongeren, met toegewijde praktijkbegeleiders, maandelijkse evaluaties en duidelijke communicatie.' Die sturing heeft Gen Z ook wel echt nodig: 'We merken dat jongeren veel vrijheid willen, maar óók duidelijke kaders nodig hebben. Die balans proberen we hier te vinden.'
Talent vasthouden
Hoe houd je jongeren vervolgens bij je? Linda legt uit: 'Onze BBL'ers krijgen een veelzijdig programma. Ze doen op verschillende plekken ervaring op – van bijrijden tot meewerken in de werkplaats, van de wasstraat tot het warehouse. Dat geeft ze een goed beeld van de diversiteit aan werkzaamheden binnen de sector én hun doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf.'
Linda merkt wel dat jongeren veeleisender zijn. 'Sommigen willen na hun opleiding bijvoorbeeld koste wat kost internationaal gaan rijden, maar daar hebben we niet altijd plek voor. Die mensen raken we dan kwijt, omdat ze bij de concurrent die kans wél meteen krijgen. Je neemt ze onder je hoede, en dan raak je ze kwijt. Dat is best schrijnend en ook wel anders dan vroeger. We houden er steeds meer rekening mee dat mensen niet een heel leven bij ons blijven werken. Al proberen we er tijdens sollicitatiegesprekken zo goed mogelijk achter te komen wat hun toekomstwensen en -plannen zijn.'
Vooroplopen in ontwikkeling
Naast een sterk werkgeversmerk zet St vd Brink flink in op duurzaamheid en innovatie. Linda legt uit: 'We lopen graag voorop – ook op het gebied van technologie en duurzaamheid. We investeren in goed materiaal en toekomstbestendige oplossingen. Dat spreekt Gen Z'ers aan.'
Voor meer informatie:
St vd Brink
Samsonweg 6
1521 RC Wormerveer
T: (+31) 756 47 20 80
[email protected]
www.stvdbrink.nl
Bron: ABN AMRO