Het Turkse ministerie van Landbouw heeft in samenwerking met instellingen van belanghebbenden met succes de registratie van de geografische aanduiding Hüyük-aardbei van de Europese Unie in de wacht gesleept. Hiermee komt het totale aantal door de EU erkende Turkse producten op 25.
İbrahim Yumaklı, de minister van Landbouw, benadrukte de recente trend van Turkse smaken die EU-registratie krijgen en merkte op dat er momenteel 5 producten wachten op EU-registratie van geografische aanduidingen en dat er nog eens 57 voorbereidingen treffen om een aanvraag in te dienen.
Yumaklı: "Registratie van geografische aanduidingen in de EU verhoogt de merkwaarde van deze producten op de Europese markt. Dit ondersteunt de plattelandsontwikkeling en levert een grote bijdrage aan de lokale economie. Geregistreerde producten worden beschermd tegen namaak, waardoor een veilige marktomgeving ontstaat en consumenten kwaliteitsproducten aangeboden krijgen."
Geografische aanduiding
Geografische aanduiding betekent dat een product een unieke band heeft met zijn plaats van herkomst en omvat onderscheidende kenmerken, reputatie of andere kenmerken. Turkije heeft 1.632 producten geregistreerd onder geografische aanduiding en traditionele productnaam, waarvan ongeveer 90 procent betrekking heeft op land- en tuinbouwproducten.
Op de lijst van 25 door de EU geregistreerde Turkse producten staan onder andere Antep Baklava, Aydın Fig en Malatya Apricot.
Bron: Railly News