Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
thuiskoks uitgedaagd met slogan 'lekker eigenwijs'

Campagne moet aubergine aantrekkelijker maken

Uit recent onderzoek blijkt dat mensen te weinig kennis hebben over de bereiding van aubergine en dat de groente niet top of mind is. Slechts 28% van de Nederlanders eet minimaal één keer per jaar aubergine. Hier wil A8, een samenwerkingsverband van Nederlandse auberginetelers, verandering in brengen. Deze week lanceren zij landelijk de multimediale 'Lekker Eigenwijs' campagne om hiermee de aubergine meer op de Nederlandse borden te krijgen, ontwikkeld door creative agency Food Cabinet.

Negentien verschillende groenten
Van negentien verschillende groenten staat de aubergine op de één na laatste plaats qua keuze om te consumeren en hier moet verandering in komen. Er is dus veel groeipotentie om de aubergine meer op de Nederlandse borden te krijgen. De belangrijkste barrières zijn dat mensen te weinig kennis hebben over de bereiding van de aubergine en dat de groente niet top of mind is. Daar brengt deze nieuwe campagne verandering in.

Voorafgaand aan de campagne is er een onderzoek uitgevoerd naar de aubergine, waar onder andere uit voortkwam dat 28% minimaal één keer per jaar aubergine eet. Voordat de campagne live ging, is er onderzoek gedaan naar het concept campagne-uitingen. Dit onderzoek wees uit dat driekwart van de mensen die normaliter geen aubergine eten na het zien van 'Lekker eigenwijs' campagne-uiting wel geïnteresseerd is om met aubergine te koken.

Kevin Corcoran, creative director Food Cabinet: "We hebben er heel bewust voor gekozen om in de uitingen van de Aubergine 'Lekker Eigenwijs' campagne met een knipoog toe te geven dat de aubergine niet de allermakkelijkste groente is. Het is een groente die je even moet leren kennen. Maar zodra je weet hoe je 'm het beste kan bereiden, krijg je er heel veel voor terug."

Middelen
De 'Lekker Eigenwijs' campagne trapt deze week af met een out-of-home campagne in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Daarnaast op 200 instore schermen bij supermarkten. Online is de campagne gefocust op het handelingsperspectief, door middel van bereidingsvideo's en drie hero recepten: Pasta alla Norma, Ratatouille Traybake en Lasagne Melanzane. Ook zijn diverse samenwerkingen met influencers onderdeel van het mediaplan waarbij zij tijdens de campagneperiode een reel posten waarin ze op een "lekker eigenwijze" en makkelijke manier met de aubergine koken. Daarnaast ontvangen journalisten en influencers een eigenwijze seeding box vol aubergine inspiratie. In al deze middelen is te zien dat het super easy is om met de aubergine aan de slag te gaan.

Groeipotentie
Angelique Martens, marketing en communicatie Growers United: "De groeipotentie van de aubergine is enorm. Ook past de groente perfect in de trends van minder vlees, gezondheid en duurzaamheid, die bij de shopper steeds meer centraal staan. Beetje makkelijk natuurlijk om de aubergine te framen als een ingewikkelde groente. Er zit natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal. Als je weet hoe je met de aubergine kan omgaan is het een heerlijke veelzijdige groente waar je alle kanten mee op kan. Aan Food Cabinet stelden we de vraag: hoe kunnen we de aubergine een positief imago geven en top of mind maken? Met de campagne 'Aubergine lekker eigenwijs'' verleiden we de doelgroep om op een makkelijke manier aan de slag te gaan met aubergine."

Bron: Food Cabinet

Publicatiedatum: