Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Prijsverschil tussen gezond en ongezond kan minimaal 75 procent lager"

Jan Buining van TastyBasics stelt dat het prijsverschil tussen gezond en ongezond voedsel fors lager kan. In onderstaande blog reageert hij op het onderzoek dat er gedaan is naar de 'gezondheid' van supermarkten.

"De nieuwe superlijst van Questionmark, waarin supermarkten beoordeeld worden op hun inspanningen om gezondere keuzes voor consumenten te bevorderen, is in de maak. In de laatste versie van 2022 werd een cruciaal aspect over het hoofd gezien. Supermarkten berekenen hun marges doorgaans als een percentage van de verkoopwaarde en als vast bedrag in centen, waardoor ze 30-35 procent meer verdienen aan gezonde en duurzame producten. Bovendien levert de btw (9 procent) meer op bij de gezonde keuze. Echter, de werkelijke extra kosten, gerekend in grondstofwaarde, zijn minder dan een kwart van de huidige prijsverschillen in de supermarkt.

Deze prijsverschillen worden daarnaast veroorzaakt doordat ongezonde producten grootschaliger en dus tegen lagere kosten geproduceerd kunnen worden. Als de supermarktbranche echter zou overstappen op het rekenen van vaste marges in centen in plaats van in procenten, zou de gezonde keuze aanzienlijk minder duur worden. De toename in afzet zou de extra productiekosten voorkomen, wat uiteindelijk resulteert in een betaalbaar en gezond aanbod. Hierdoor kan het prijsverschil tussen gezonde en ongezonde producten minimaal 75 procent lager uitvallen. Als supermarkten daarnaast hun marge op ongezond aanbod wat verhogen, hoeft hun verdiencapaciteit er niets eens onder lijden."

Bron: TastyBasics

Publicatiedatum: