Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Elf nieuwe hybride-elektrische vrachtwagens voor transporteur

Met een order voor 7 hybride Scania trekkers en 4 plug-in hybride Scania bakwagens heeft Cornelissen Transport, onderdeel van Cornelissen Groep met het hoofdkantoor in Nijmegen, de volgende stap gezet in de verduurzaming van hun wagenpark. De specialist in retaildistributie beschikt over een wagenpark waarin alle duurzame technologieën vertegenwoordigd zijn.

Naast efficiënte Euro 6 dieseltrucks en voertuigen voor bio-LNG heeft ook elektrificatie een vaste plek ingenomen. Alleen waterstof ontbreekt nog in het programma. Fleet Manager Marco Pikkemaat ziet die stap niet snel gezet worden. “Waterstof is mogelijk iets voor de langere termijn. Voor ónze logistieke activiteiten kunnen wij prima uit de voeten met elektrische oplossingen,” is zijn oordeel.

Drie jaar geleden startte Cornelissen met de inzet van een hybride-elektrische Scania die begin 2022 werd gevolgd door een plug-in hybride versie. De ervaringen die met deze voertuigen zijn opgedaan waren dermate succesvol dat er nu is gekozen voor zeven HEV 4x2 trekkers en vier PHEV bakwagens; twee maal 4x2 en twee maal 6x2*4. De 4x2 bakwagens hebben een 9 meter bak gekregen en de drieassers een 10 meter bak. Marco Pikkemaat licht de keuze voor hybride trucks toe. “Wij zien deze hybride-elektrische trucks als een mooie aanvulling naast de volledig elektrische voertuigen in onze vloot.” De verwachting is dat de vloot van Cornelissen op termijn volledig elektrisch zal zijn.

Meerdere duurzame oplossingen
Wel wil hij benadrukken dat wat hem betreft elektrificatie op dit moment één van de oplossingen is om CO2 te reduceren. “In de afgelopen jaren hebben wij al grote stappen gezet om de CO2-uitstoot van ons wagenpark terug te dringen. Daarvoor hoeven we niet te wachten op de techniek van morgen. Onze vloot dieseltrucks is zeer efficiënt en de chauffeurs worden voortdurend getraind. Daarnaast hebben wij met onze leveranciers Shell en Rolande afspraken om onze LNG tot 35% met bio-LNG bij te mengen. Het liefst zouden we voor een nog hogere blend gaan, maar dat is niet altijd beschikbaar.”

Chauffeurs enthousiast
Op de vraag hoe de chauffeurs omgaan met de elektrische trucks krijgen we een enthousiaste reactie. “De chauffeurs hebben elektrisch rijden helemaal geaccepteerd. Kijk, onze chauffeurs komen natuurlijk vaak in binnensteden waar veel mensen wonen en werken. Wanneer zo’n truck daar dan elektrisch rijdt krijgen de chauffeurs veel positieve reacties. Dat stimuleert natuurlijk. Op sommige bestemmingen rijden we ook met volledig elektrische opleggers en dan is zo’n combinatie helemaal stil. Daarom is winkeldistributie in stedelijke gebieden ook primair geschikt voor elektrificatie. Voor de verre buitenlandbestemmingen kan ik mij voorstellen dat daarvoor nog veel moet gebeuren.”

Voor meer informatie:
Nico van der Klugt
Scania
Phone: + 31 (0)76 5254 000
nico.van.der.klugt@scania.com

Publicatiedatum: