Tholen - “We groeien hard en merken dat we steeds efficiënter werken,” vertelt mede-eigenaar van Freshclusive Paul Schockman. ‘’Sinds de oprichting in 2022 en onze verhuizing naar Aalsmeer hebben we alleen maar meer mogelijkheden gekregen om innovatie- en optimalisatieslagen te maken. En dat merken we zowel in de interne als de externe processen: naast dat we onze klanten meer dan goede service bieden, creëren we daarmee ruimte voor groei, reflectie en actie: ook op het gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld.”

Goederenlogistiek
Paul verklaart het succes van het bedrijf onder meer door het feit dat Freshclusive relatief nieuw is in de markt. “Dan is er nog veel te winnen en de snelle groei is ook mede te danken aan het netwerk van de medewerkers, die allen ervaring hebben in de AGF-wereld. Ze weten hoe het werkt en dat merk je in positieve zin. Toen we net begonnen was het moeilijk om een geschikte, gekoelde loodsruimte te vinden met voldoende stroomcapaciteit dichtbij Schiphol. Die vonden we tijdelijk bij onze partner Scherpenhuizen in Eindhoven, waardoor we daar in de tussentijd konden opereren en opstarten totdat we een geschikte eigen ruimte hadden gevonden in de Randstad. Voor de goederenlogistiek was de locatie in Eindhoven geen probleem, maar vanuit het oogpunt van de medewerkers – de meeste afkomstig uit de regio Aalsmeer – was het niet ideaal door de lange reistijd. Desalniettemin heeft het ons de kans gegeven die we nodig hadden en was het daarmee één van de cruciale factoren voor onze vliegende start.”


Om de grote hoeveelheid e-waste tegen te gaan, maakt Tapp dataloggers van papier dat overal ter wereld gerecycled kan worden.

Wereldwijd
Freshclusive koopt groenten en fruit in vanuit een groot wereldwijd netwerk en verbindt daarmee telers en klanten wereldwijd. Paul ziet dat het aantal leveranciers dat nodig is om een klant jaarrond te bedienen, toeneemt. Zo merkt hij bijvoorbeeld dat door het steeds extremere weer en ook de logistieke volatiliteit het belangrijker wordt om op veel leveranciers terug te kunnen vallen. Paul geeft aan dat voor het jaarrond invullen van één product al gauw vijf tot zes telers nodig zijn.

“Op het moment dat de producten van leverancier A voldoende beschikbaar zijn en precies passen bij de wensen van klant B, is er geen tussenpersoon nodig om dat te verzorgen. Maar het probleem met groenten en fruit is dat de groei niet lineair is. De ene keer is er meer en dan weer minder. Het verschuift van verschillende seizoenen naar verschillende landen. Dus als klant heb je al gauw veel leveranciers nodig om het groenten- en fruitschap te kunnen vullen en aan de vraag van de consument te kunnen voldoen. Wij zorgen voor die oplossing en als er ergens een klimatologisch of logistiek probleem is, hebben we in ons brede netwerk vaak de mogelijkheid om te zorgen voor ander aanbod. Zo leveren we onze klanten optimale service.”

Maar hoe de handelsstromen ook lopen, Freshclusive streeft ernaar om die zo duurzaam mogelijk in te vullen. “Ons pand in Aalsmeer is gasloos en door de zonnepanelen – die meer elektriciteit opwekken dan we zelf gebruiken – zijn we zelfvoorzienend. Ook houden we bijvoorbeeld geen voorraad aan in onze loods, om derving te voorkomen. Zo’n 40 procent van onze handel komt niet eens naar de loods, maar gaat direct naar de klant. We proberen continu innovatief te zijn om onze stromen zo duurzaam mogelijk in te regelen.”

Papieren dataloggers
Het is ook de reden dat Freshclusive graag gebruikmaakt van de papieren dataloggers van Tapp. “Dit is één van de innovatieve ontwikkelingen waarmee we eigenlijk al vanaf de start mee werken, omdat we graag willen bijdragen aan het verminderen van e-waste.” Voor Freshclusive speelt vooral het monitoren van de temperatuur een grote rol tijdens de logistieke processen. “Wij gebruiken de papieren dataloggers dagelijks bij onze internationale zendingen, omdat wij graag willen weten of de temperatuur tijdens het transport binnen de normale range is geweest. Soms komt het voor dat de condities onderweg niet de juiste temperatuur voor het product hebben gehad. Met de loggergegevens kunnen we bijvoorbeeld aantonen als de vervoerder daarin nalatig is geweest, of dat er andere zaken een rol hebben gespeeld. Je kunt daardoor veel sneller en gerichter kijken waar de oorzaak ligt en die dan oplossen, ook in de toekomst bij een volgende zending.”

“Juist die e-waste – Tapp schat in dat er jaarlijks zo’n 50 miljoen plastic, of andere slecht recyclebare dataloggers worden weggegooid – is de reden dat wij nodig zijn,” vertelt Niels Postma, oprichter van Tapp. “In dataloggers zitten onder meer printplaten, batterijen, schermen, lampen en knoppen; het is eigenlijk een minicomputer die na eenmalig gebruikt wordt weggegooid.” Vooral die hele korte levensduur van elektronische apparatuur levert problemen op, ziet Niels. “Die afvalberg stijgt bijna exponentieel.”

Afvalberg verminderen
Vanuit de wens om wat aan die afvalberg te doen, ging Tapp op zoek naar een alternatief materiaal en kwam uit op papier. “Het mooie van papier is dat het over de hele wereld gerecycled wordt, waardoor de impact van onze papieren dataloggers nul is. Daarnaast wordt het papier wat wij gebruiken gemaakt van landbouwafval. Wij gebruiken dus een afvalstroom om geprinte elektronica toe te voegen, en dan kan het vervolgens tot een jaar lang de data registreren en daarna kun je het papiertje met een gerust hart weggooien.”

Om zover te komen maakt Tapp gebruik van een piepkleine chip – iets groter dan een gemiddelde zandkorrel -, en een batterij die met inkt is geprint, met de telefoon als interface. “Wij halen de elektronica uit het papier en daarvoor gebruiken we de smartphone, die iedereen in zijn broekzak heeft. Zowel de chip als de gebruikte inkt wordt tijdens het recycleproces uit het papier gefilterd, net als ‘gewone’ inkt of nietjes.”

Niels geeft aan dat die geprinte batterij nog een voordeel heeft: het staat niet ter discussie in het vliegtuig. “De lithium batterij die normaal gesproken in dataloggers wordt gebruikt, wordt vanwege de veiligheid steeds vaker uit het vliegtuigruim geweerd, en de geprinte batterij die wij gebruiken mag wel vervoerd worden.”

Consumentenvraag leidend
Een aspect dat ook Freshclusive heeft meegenomen in de overwegingen om papieren dataloggers met een geprinte batterij te gebruiken is de toenemende aandacht voor duurzaamheid versus vraag en aanbod van producten. Paul ziet dat de vraag naar producten die jaarrond beschikbaar zijn, nog steeds toeneemt en dat om die vraag in te vullen luchtvracht dus soms nodig is. “Als de consument echt geen ingevlogen producten meer wil, zijn zij aangewezen op wat er in de omgeving verkrijgbaar is. Er wordt wel steeds vaker in de media geroepen dat de wens er is om zo duurzaam mogelijk te gaan leven, dat local for local de nieuwe trend wordt en dat het bijvoorbeeld inmiddels ‘not done’ is om geïmporteerde avocado’s te consumeren. Maar de vraag die bij ons wordt neergelegd vertelt ons wat anders: die zien wij vooralsnog alleen maar stijgen. Totdat dat verandert vullen wij die vraag naar gezonde producten graag in en zorgen we tegelijkertijd dat dat proces zo duurzaam mogelijk verloopt.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Freshclusive
Rietwijkeroordweg 4
Aalsmeer
info@freshclusive.com
www.freshclusive.com

Tapp Online
Emmakade 59
8921 AG Leeuwarden
Tel: (+31)85 06 005 60
np@tapp.online
https://tapp.online