Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Piet van Vugt, Van Vugt Kruiden:

“Continuïteit bieden is lastig, maar je creëert er wel een groeimarkt mee”

Tholen - Met teelt in vollegrond en kassen in Ridderkerk en Brielle zet Piet van Vugt in op zo min mogelijk voedselkilometers en duurzaamheid. “In de winterperiode wordt vanuit Nederland ook wat teelt van kruiden en baby leaf in Spanje, Italië, Kenia en Marokko aangestuurd, maar eetbare bloemen kunnen we jaarrond aanbieden met oorsprong Nederland,” zegt de oprichter en CEO van Van Vugt Kruiden.

Het reduceren van de CO2-uitstoot in teelt, verwerkingsproces en toeleveringsketen staat hoog op de agenda bij dit familiebedrijf uit Ridderkerk. Dankzij 3.400 zonnepanelen, (rest)warmteopslag in buffertanks en elektrische ketels werkt de kruidenteler gasloos en 100% emissievrij. “Daarnaast hebben we voor het water een gesloten systeem waarin geen druppel overboord gaat. Alles wordt gereinigd en hergebruikt.”

Ook in Nederland groeien er gedurende vijf maanden kruiden buiten in de vollegrond. “Dat is het duurzaamste wat er is. In de winter bieden zuiderse landen een oplossing. De enige grote uitstootpost is dan het transport, maar over tien jaar zie ik de trucks ook volledig elektrisch worden.”

Teelt in het zuiden is onontbeerlijk voor het businessmodel van Van Vugt Kruiden, dat zijn horeca- en retailklanten in Nederland en omliggende landen jaarrond kruiden, eetbare bloemen en baby leaves wil kunnen leveren tegen een stabiele kwaliteit en prijs. “Er zijn ook altijd kruiden uit lageloonlanden geweest, maar het is geen artikel zoals bijvoorbeeld tomaat, waar er zoveel van zijn en die je bij wijze van spreken ook bij de buurman kan halen tegen dagprijzen. Sommige klanten kopen bij ons zes dagen in de week producten, het hele jaar door. Maar dan moet je het hele assortiment hebben liggen, want het is belangrijk dat een horecaklant naast een partij dille en munt ook één zakje majoraan en één schaaltje bloemen kan kopen,” legt Piet uit.

Voor bloemen ziet de teler uit Ridderkerk nog veel progressiemarge. “Als je continuïteit levert, dan groeien klanten met je mee. Continuïteit is lastig, maar je creëert er wel een groeimarkt mee en het bevordert ook klantenbinding. Met 95% van de klanten hebben we een langdurige relatie, wat het plannen op de lange termijn gemakkelijker maakt en de werkdruk voor onze 300 werknemers constant houdt. Behalve bij Pasen en Kerst natuurlijk, dan is het gekkenwerk,” weet Piet.

Wil een klant een nieuw product, dan gaat de teler graag mee in die wens door het kruidenassortiment uit te breiden, maar op de marktvraag naar papieren verpakkingen weigert Van Vugt vooralsnog een positief antwoord te geven. “We verpakken onze kruiden bewust niet in papier. Papier is emotie. Het is, als je alle aspecten in rekening brengt, niet milieuvriendelijker dan het gerecyclede en recyclebare dunne mono-materiaal PET waar wij voor kiezen. Dit heeft ons zeker al enkele klanten gekost, maar daarvan zijn er ook al wat teruggekeerd. Het plastic wordt overigens steeds dunner, dat scheelt al gauw wat kilo’s op jaarbasis,” legt Piet zijn standpunt uit.

Met nieuwe kruiden of bloemen is het dus anders. “Nieuwe producten introduceren is luisteren naar de markt. Dat doen we graag. Chefs komen ook hier naar onze proeftuin toe, al moet ik toegeven dat de echt speciale producten weinig kans maken om een groot artikel te worden. Je hebt bijvoorbeeld meerdere soorten munt, maar uiteindelijk kiest het gros van de klanten voor de gewone groene munt die wat smaak toevoegt aan je glaasje water.”

Toch zijn er zeker voorbeelden van producten die flink aan de weg timmeren. “Zo zijn we voor zuring ooit met 1 of 2 kilo in de week begonnen, nu heeft het een prominente plaats in ons assortiment. Of een klein product standhoudt, hangt ook wel een beetje af van welke klant het vraagt. Rode basilicum, die we zelf in de kas in Nederland telen, is steevast beschikbaar. De regel is een beetje dat zolang er vraag naar is, het product te koop is. En daarnaast is het natuurlijk ook wel een hobby van me. Er staat hier eigenlijk veel meer dan ik ooit op de markt ga brengen. Ik vind het gewoon leuk,” zegt de professionele teler. Of moeten we zeggen: hobbyteler?

Dit artikel verscheen eerder in editie 7/8, 42e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Van Vugt Kruiden B.V.
Hoogzandweg 16
2988 DA Ridderkerk
Tel: 0180-625660
[email protected]
https://www.vanvugtkruiden.nl/