Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruud Krul, Freshclusive:

"AGF-export naar de overzeese markten trekt weer goed aan; wij voorzien in de behoefte naast de lokale productie"

Tholen - De AGF-export naar de overzeese markten als het Midden-Oosten, Singapore en Hongkong begint volgens Ruud Krul van Freshclusive weer goed te lopen. "Wat in ons voordeel werkt is dat het weer aantrekkelijker is om handel te verzenden, door de daling van de tarieven."

"De export naar andere bestemmingen, zoals Noord-Amerika, loopt daarin nog iets achter. Daar is momenteel nog veel Mexicaans en Canadees product op de markt. We verwachten met een paar weken wel de export naar Noord-Amerika met hoofdzakelijk paprika's op te starten, maar op deze markten zijn we op dit moment dé partij om complementair te leveren wanneer dat nodig is. Het is mooi om te zien dat we daar nu al een behoefte mee vervullen.’’

"Datzelfde zien we op de Japanse markt. Daar hebben we al wel de eerste zendingen heen gestuurd, maar de echte volumes komen pas later in de zomer los. We verwachten dit jaar wel een stuk meer naar Japan te exporteren. Vorig jaar waren de tarieven daarvoor simpelweg te hoog, maar nu liggen die tarieven weer op het niveau van vóór Covid."

"Op bestemmingen als het Midden-Oosten zie je de lokale producties steeds verder uitbreiden. De concurrentie neemt daarmee toe, maar als er lokaal product is, moet je zorgen dat je beter bent en andere soorten, rassen en kleuren kunt leveren dan er ter plekke beschikbaar zijn op de markt. Dat is best een uitdaging, want ook de lokale telers weten inmiddels de weg naar de veelal Nederlandse zaadveredelaars te vinden. We zien gelukkig dat we ons prima kunnen onderscheiden met ons grote productaanbod en de focus op speciale soorten. We blijven uiteraard ook innoveren met nieuwe product(soorten), verpakkingen en labels", aldus Ruud.

"Daarbij is het een voordeel dat we naar markten als het Midden-Oosten, maar ook Singapore en Hong Kong een brede mix van producten exporteren. Volumematig zijn de speciale tomaten en speciale slasoorten wel de grootste artikelen, maar juist voor de fijnmazige distributie weten onze klanten ons te vinden en dat gaat dan soms letterlijk om een paar doosjes eetbare bloemen, carambola's en kruiden tegelijk. Het voordeel van het aanbieden van mixed pallets is daarom ook heel groot; klanten kunnen alle producten die ze willen, in het volume dat zij wensen, bij ons krijgen op de meest efficiënte manier."

"Concurrentie houd je altijd, maar dat zien we niet als een probleem. Je ziet veel meer landen de strategie toepassen om alle handel in een loods te consolideren. Tegelijkertijd blijven we hier in Nederland een onwijs logistiek voordeel houden. Het is makkelijker om van een teler middenin het land een pallet handel in Aalsmeer te krijgen, dan vanuit Bordeaux naar Parijs. Hier zijn de afstanden altijd kleiner. Bovendien versturen we steeds meer product van onze telers wereldwijd rechtstreeks naar de klant; efficiëntie vinden we ook heel belangrijk."

Dit voorjaar opende Freshclusive haar nieuwe pand met een gekoeld warehouse van 4.500m2, 8 docks en 300 m2 kantoorruimte in Aalsmeer. "Het werkt vanuit deze nieuwe locatie echt fantastisch. 2022 was al een mooi jaar, maar met de nieuwbouw hebben we zoiets moois neergezet. Waar we nu staan, daar hadden we bij de start niet eens van kunnen dromen!", besluit Ruud.

Voor meer informatie:
Ruud Krul
Freshclusive
Rietwijkeroordweg 4
1432 JE Aalsmeer
info@freshclusive.com  
www.freshclusive.com