Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kiem-X voegt look- en broccolischeuten aan het assortiment toe

"Vraag naar kiemgroenten stijgt automatisch als er weer feesten worden georganiseerd"

Tholen - Nu het zomerweer steeds meer om de hoek komt kijken, begint het hoogseizoen ook weer bij Kiem-X. "Als de zon gaat schijnen, komen de communiefeesten, trouwerijen en barbecues, waarbij kiemgroenten een veelgevraagd product zijn", vertelt Wim Bouden van het bedrijf, gespecialiseerd in de kiemgroenten. Ter gelegenheid hiervan heeft Kiem-X look- en broccolischeuten aan het assortiment toegevoegd.


De broccoli- (links) en lookscheuten (rechts)

De periode richting de zomer is voor het Vlaamse bedrijf de drukste maand na december. "Kerst en Nieuwjaar zijn bij ons altijd het drukst. Dit jaar hadden we dan ook eindelijk weer een 'normale' handel rond de feestdagen", legt Wim uit. "En ik moet zeggen dat Kerst ook echt super is gegaan bij ons. De vraag ging door het dak, maar bij Nieuwjaar viel het om onverklaarbare redenen stil. Als Kerst een 10 is, dan is Nieuwjaar normaal gesproken een 7 qua drukte. Nu was het echter een 4. Waar het aan lag? Ik heb geen idee. Er is natuurlijk veel aan de hand in de wereld, dus misschien lagen de gedachtes van de consument ergens anders."

Nu kijkt de ondernemer daarom vol verwachting uit naar de aankomende maanden. "Mensen gaan weer naar buiten, naar de kust, vieren moederdag, organiseren feesten. Dat zijn bij uitstek de beste momenten voor kiemgroenten." En dus heeft Kiem-X voor de periode ook de twee nieuwe scheuten aan het assortiment toegevoegd. "Broccoli- en lookscheuten zijn echt bijzonder mooie aanvullingen. De lookscheuten hebben een beetje de pittigheid van prei, maar zijn iets minder scherp van smaak. Echter zijn ze zeer aromatisch. We hebben ze hier in de koelcel liggen en de geur trekt door de ganse koelcel. Heerlijk."

Ook de broccolischeuten onderscheiden zich, zo stelt Wim, in smaak en gezondheid. "Dat zijn heel bijzondere scheuten, omdat de smaak niet echt te duiden valt. Het heeft niet echt de smaak van broccoli, maar ik zou het toch beschrijven als een zilte, koolachtige smaak en pittig richting het einde. De broccolischeuten zijn bovendien zeer gezond. Er zijn meerdere studies naar gezondheidsvoordelen van deze scheuten gedaan. Als je het op zou zoeken, gaat het hoofd duizelen van de resultaten. Zo bevat het stoffen, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het kankercellen kan doden en bleek uit een onderzoek dat gekiemde broccoli de groei van de bacterie Helicobacter pylori opvallend vermindert en daarmee ook de maagproblemen (gastritis, maagzweer, maagkanker) die de bacterie veroorzaakt. Om maar wat voorbeelden te noemen."

Toch brengt de inflatie ook voor het kiemgroentenbedrijf de nodige uitdagingen met zich mee. "Er zijn veel kosten op ons afgekomen het laatste jaar. De verpakkingskosten zijn maal twee gegaan en ook de lonen zijn in België natuurlijk geïndexeerd. Dit zijn forse kostenstijgingen, die je eigenlijk door moet berekenen. Deels doen we dat ook wel, maar het leeuwendeel gaat van onze marges af. We willen de kiemgroenten wel betaalbaar houden en als we alles door zouden berekenen wordt het simpelweg niet meer afgenomen. Ook supermarkten willen namelijk de prijzen laag houden. In België is een ware supermarktoorlog aan de gang. Eigenlijk zijn er te veel per capita, waardoor niemand prijsverhogingen door wil voeren. Het zijn moeilijke tijden voor iedereen, maar we hebben wel zwaarder overleefd. Ook hier komen we uiteindelijk wel doorheen", besluit Wim.

Voor meer informatie:
Wim Bouden
Kiem-X
Peperhol 6
9850 Deinze, België
+32 472-703954
wim.bouden@kiem-x.be       
www.kiem-x.be