Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wouter Willems, ZON fruit & vegetables:

“Veilingklok speelt nog altijd een prominente rol in de daghandel”

Tholen - Een aanzienlijk kleiner areaal belichte teelt zorgt dit jaar voor een heel andere opstart van het vruchtgroentenseizoen. “De aanvoer komt begin april langzaam op gang, wat zeker te maken heeft met het donkere weer in het eerste kwartaal. Vorig jaar was maart extreem zonnig, nu zagen we het tegenovergestelde,” constateert Manager Sales Wouter Willems begin april in vakblad Primeur.

Zo had ZON dit jaar geen aanvoer van belichte trostomaten. Om de klanten toch optimaal te bedienen werden importstromen uit Spanje, Marokko en Turkije uitgebreid. “Het importseizoen is goed verlopen, de klanten en leveranciers zijn over het algemeen tevreden over de kwaliteit en de prijsvorming gedurende het importseizoen."

"De jarenlange samenwerking met de coöperaties werpt dit jaar zeker zijn vruchten af door een constante, betrouwbare aanvoer van producten naar Venlo,” vertelt Wouter. Inmiddels is het Spaanse aanbod op de klok afgebouwd tot enkel vollegrondsproducten zoals bloemkool, ijsbergsla en bleekselderij.


Wouter Willems 

De strategie om de veilingklok verder te ontwikkelen als instrument voor de daghandel resulteerde in 2022 in een samenwerking met Kompany. Een deel van de komkommers worden via de klok dagvers verkocht. “Dit jaar werd in week 5 gestart met de eerste aanvoer en mede door tekorten in Zuid-Europa resulteerde dit in bovengemiddelde prijzen bij de start van het seizoen. Inmiddels is de komkommermarkt in rustiger vaarwater terechtgekomen.”

“Zo is ieder seizoen weer anders. Bij paprika’s en tomaten zien we in de start van de aanvoer bovengemiddelde prijzen. De schaarste in Zuid-Europa speelt ook hier zeker een rol. Inmiddels zijn de paprika’s weer in alle kleuren beschikbaar. Traditioneel zijn de paprika’s de eerste helft van het seizoen grof en daardoor zijn er minder kleine maten beschikbaar om de flowpack verpakkingen te maken."

"De Nederlandse retail heeft vanaf week 13 de programma’s opgestart met de Hollandse paprika en inmiddels zijn de Britse en Duitse supermarkten ook overgeschakeld.”

“Inmiddels is het paprikaseizoen in Almeria ten einde. Er is nog wel product uit Murcia op de markt, maar in onze afzetgebieden raakt dat elkaar nauwelijks. Kwalitatief is het een goede start en ook de prijzen zijn bovengemiddeld met € 2,- tot € 3,- per kilo. Met de stijging van de kosten in de bedrijfsvoering zijn dit ook wel de prijzen die nodig zijn om het recht te rekenen voor de telers."



"De uitdagingen rondom zaken als energie, water, gewasbescherming liegen er niet om en het is en blijft topsport om een kwalitatief hoogwaardig product voor de klanten te telen. Dit geldt trouwens voor de gehele groenten- en fruitsector,” vertelt Wouter

Het tomatenseizoen zit medio april in de opstartfase. Er is een verschuiving in segmenten zichtbaar waarbij het trostomatenareaal bij ZON is gegroeid. Zowel in het midden als grof segment zien we een toename in aanvoer. De klok zal hier zeker een prominente rol spelen in de verkoop. “Bij de snacktomaten zien we een krimp in areaal en dat voedt de hoop op een goede start van het seizoen."

"Het blijft nog altijd een zoektocht om het plastic in verpakkingen te reduceren. Zo zie je steeds meer de topseal-verpakking in de winkels liggen in plaats van de emmers. Zonder verpakking is en blijft lastig. De houdbaarheid blijft een belangrijk argument om bepaalde groente en fruit te verpakken. Maar de zoektocht naar duurzame alternatieven in overleg met de klanten blijft voorop staan.”

Naast de aanvoer van Spaanse coöperaties en de samenwerking met Kompany op het gebied van komkommers veilt ZON dit seizoen ook tomaten van Harvest House. “Ook deze samenwerking verloopt naar tevredenheid. Zo zijn we met de leden van ZON continu op zoek naar de optimale mogelijkheden die de klok te bieden heeft. Hierbij gaan we samenwerkingen met andere telersverenigingen niet uit de weg. Uiteindelijk moet het resulteren in een klok met een breed en diep assortiment die een prominente rol heeft in de daghandel.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
ZON 
Venrayseweg 102
5928 RH Venlo
Tel: +31 77 323 9999 
wouter.willems@royalzon.com 
www.royalzon.com