Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duurzaam, gezond en snel belangrijke voedingstrends in Duitsland voor 2023

Traditioneel wordt in Duitsland het jaar begonnen met veel aandacht voor landbouw en voeding. Daar horen ook de voorspellingen van trends in voeding bij. Op 24 januari publiceerde Nutrition Hub haar voorspellingen voor 2023 op Duits voedingsgebied, zo meldt GroentenFruit Huis.

Nutrition Hub is een platform voor voedingsdeskundigen. Met input van 170 Duitse experts hebben zij, in opdracht van het nationale voedingscentrum, Bundeszentrum für Ernährung, een omvangrijk Trendreport Ernährung 2023 samengesteld met veel interviews en praktijkvoorbeelden.

Trend 1: klimaatvriendelijke en duurzame voeding
Net als in 2022 is ook in 2023 de toenemende vraag naar klimaatvriendelijk en duurzaam voedsel de belangrijkste trend. Consumenten zijn zich er bewust van dat voedsel een belangrijke knop is waaraan ze zelf kunnen draaien voor meer duurzaamheid. Het gaat allang niet meer alleen om de productie van het voedsel, maar ook om verpakking, logistiek en de leefomstandigheden van de boer. Van steeds meer voedselproducten is bijvoorbeeld de CO2-voetafdruk bekend en consumenten weten die informatie te vinden, ook als die niet op de verpakking staat. Concreet betekent het een stijging in de vraag naar plantaardige producten, regionaal geproduceerd voedsel, transparantie van de waardeketen, en traceerbaarheid van de ingrediënten.

Trend 2: flexitarisme is mainstream
Experts verwachten dat de trend naar minder vleesconsumptie door zet. Dat zal ook in 2023 leiden tot heroriëntatie richting plantaardige alternatieven. Dat hoeft zich niet te beperken tot vleesvervangers, maar zal ook richting diverse plantaardige producten gaan zoals noten en nieuwe (of juist oude) groentenrassen. Het Forschungsinstitut für pflanzenbasierte Ernährung IFPE in Giessen bijvoorbeeld merkt die ontwikkeling aan een duidelijke toename van onderzoeksvragen over plantaardige voeding.

Trend 3: digitaal
Duitsland staat bekend om de vele verschillende labels die er zijn voor voedselproducten. De consumenten kijken inmiddels niet meer alleen naar informatie die op verpakkingen staat, maar gaan steeds meer zelf op zoek in beschikbare digitale bronnen en sociale media. De digitalisering gaat zo ver dat er een duidelijke groei is in apps voor voedingsadvies, bijvoorbeeld bij diabetes of overgewicht. Het Bundesinstitut für Arzneihmittel und Medizinprodukte (BfArM) certificeert dergelijke apps. De gebruikskosten worden steeds vaker door ziektekostenverzekeraars vergoedt.

Trend 4: gezond & snel
Convenience food is traditioneel een moeilijker segment in de Duitse supermarkten. Het marktaandeel is klein en groeit maar langzaam. De coronapandemie heeft daar in die zin verandering in gebracht. Een op de vijf experts voorspelt een groeiende vraag naar gezond convenience food en Essen-to-go in 2023.

Trend 5: gepersonaliseerd
Voortschrijdend onderzoek maakt steeds meer mogelijk op het vlak van personalized nutrition. Een groeiende groep bedrijven specialiseert in de toepassing van gezondheidsmarkers uit de medische diagnostiek, zoals uit bloed- of darmonderzoek. Op basis daarvan kunnen op maat gemaakte dieetadviezen samengesteld worden. De vraag daarnaar is met name groot bij de consumentengroep van 30- tot 60-jarigen en hangt ook samen met de toegenomen flexibilisering van de werk-privé balans door het hybride werken. 

Bron: GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: