Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter van der Schoot, The Greenery Logistics:

“Deze duurzaamheidspilot met containervervoer via binnenvaart toont aan dat we een businesscase hebben”

Tholen - “Iedereen vertelde ons vooraf dat het niet ging lukken. Dat gaf ons nog meer motivatie om het gewoon te gaan doen en aan te tonen dat de businesscase klopt,” vertelt Peter van der Schoot, commercieel directeur van The Greenery Logistics in vakblad Primeur. Afgelopen najaar startte het bedrijf een pilot om de eerste containers fruit via de haven van Rotterdam over water naar het distributiecentrum van The Greenery in Barendrecht te vervoeren.

In deze pilot werden de containers bij de Rotterdam World Gateway (RWG)-terminal op de Tweede Maasvlakte vanaf een zeeschip op een binnenvaartschip van de Danser Group geplaatst. Vervolgens zijn de containers over water vervoerd naar het Groenenboom Container Transferium in Ridderkerk, waar de huisvervoerder van The Greenery de containers naar het distributiecentrum van The Greenery in Barendrecht bracht. De pilot wordt uitgevoerd door de Danser Group in samenwerking met EGS. Inmiddels staat de teller op 20 containers en nadert de pilotfase zijn einde. “We gaan nu concreet met een inzicht van de mogelijkheden naar onze klanten.”

“Het momentum was er nu, zeker gezien die piekbelasting in de haven die per 1 januari geïntroduceerd zou worden. De files, maar ook de wachturen in de haven lopen op. Met de bestaande subsidieregelingen, waarbij je een tegemoetkoming kunt krijgen per container die per binnenvaartschip wordt vervoerd, was het moment daar om er wat aan te doen,” aldus Peter. “Bovendien kunnen we op deze manier structureel CO2 reduceren. Ik ken geen bedrijf waar duurzaamheid niet hoog op de agenda staat. Klanten vinden duurzamer transport dan ook zeker belangrijk, alleen willen ze er liever niet extra voor betalen. Met deze pilot hebben we echter aangetoond dat we een businesscase hebben, waarbij we kostprijsneutraal, of wellicht met een hele kleine plus, naar een duurzamer transportmodel toe kunnen.”

Rotterdam Corridor
Een binnenvaartschip kan op vaste tijden een zeecontainer ophalen vanaf de Maasvlakte. Zo is de Rotterdam Corridor ontstaan: een soort vaste busdienst waarop partijen kunnen opstappen. Dat maakt het aantrekkelijk voor bedrijven hieraan deel te nemen. Voldoende volume is wél een voorwaarde voor zo’n lijndienst. “We hebben de pilot op verschillende tijdstippen en met verschillende producten uitgevoerd. Uiteindelijk willen we toe naar een hybride systeem, waarbij tijdens de piek de zogeheten prio’s van op conventionele wijze van het containerschip worden gehaald. De resterende containers worden op de bargeterminal geplaatst en ’s nachts naar  het DC van The Greenery Logistics getransporteerd,” aldus Peter.

Hij is erg enthousiast over de pilot. “Het resulteert in minder kilometers over de weg, minder emissie en geluid, betrouwbare aanlevering door het mijden van de spits en lagere chauffeurskosten. Bovendien waren de containers nog sneller beschikbaar dan we vooraf hadden gedacht. Veel partijen waren sceptisch vanwege de kosten en flexibiliteit, maar als je dit met meerdere partijen kunt oppakken, kunnen de kosten verlaagd worden en kunnen we de boot frequenter laten varen. De potentie van het gebied is enorm. In verschillende onderzoeken wordt gesproken over 30.000 containers op jaarbasis die naar Dutch Fresh Port komen en weer terug ingeleverd moeten worden. Uiteindelijk zou dit kunnen leiden tot 50.000 tot 60.000 minder vrachtwagenbewegingen op de weg in Rotterdam-Rijnmond.”

“Duurzaamheid moet niet iets exclusiefs zijn, dus we pakken dit graag met andere bedrijven op Dutch Fresh Port op. Verschillende collega-bedrijven hebben al interesse getoond. We hebben nu alle informatie uit de pilot verzameld en zijn momenteel druk in de weer om klanten geïnteresseerd te krijgen voor deze mogelijkheid. Ik verwacht op korte termijn dat we een ‘go’ krijgen van een klant om te starten. Dan kunnen we de pilotfase afsluiten en wordt deze duurzame modaliteit een vaste vervoersstroom,” aldus Peter. “Het is ook hard nodig dat we als AGF-sector een verduurzamingsslag maken. Als je wilt verduurzamen, dan maakt de binnenlandse distributie daar een belangrijk onderdeel van uit. En als we vervolgens met elektrische vrachtwagens van de Ridderkerkse havens naar de DC’s rijden, kunnen we de hele keten nog duurzamer inrichten.”

Dit artikel verscheen eerde in editie 1, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
p.vanderschoot@thegreenery.com