Marcel van Lith, The Greenery

"Verkoop rode bessen laatste jaren steeds meer verschoven van horeca naar retail"

Tholen - De vraag naar rode bessen loopt dit jaar goed door, constateert Marcel van Lith van The Greenery. "Meteen vanaf de oogst hebben we een goede vraag gehad. In de beginperiode spitst die vraag zich met name toe op de binnenlandse markt. In september en oktober zie je dan traditiegetrouw het binnenlandse aandeel afnemen en komen er steeds meer exportbestemmingen bij."

"De oogst van de rode bessen is over het algemeen goed geweest. We hebben geen overvloedige, maar wel een goede oogst. Ook kwalitatief zien de bessen er heel goed uit. Er zijn mooie volle trossen geoogst met mooie groene steeltjes. Het droge groeiseizoen is positief geweest voor de kwaliteit. Andere jaren hadden we met warme weersomstandigheden nog weleens veel schade door zonnebrand, maar opmerkelijk genoeg hebben we daar dit jaar nauwelijks last van", vertelt Marcel.

"Nu het zomerassortiment eruit is bij de supermarkten, is de vraag iets rustiger geworden, maar zeker niet stilgevallen. Dat hebben we andere jaren ook weleens gezien, maar de afzet blijft nu redelijk goed doorlopen, alleen op een wat lager pitje dan de afgelopen twee maanden", vertelt de zachtfruitverkoper. "Bovendien lijkt het in deze periode nog weleens extra kalm, omdat de beschikbaarheid van personeel ook groter is dan in de oogstperiode. Dit zorgt ervoor dat alle vraag op dit moment goed kan worden ingevuld."

"De export is momenteel vrij breed. Landen als Duitsland en Noord-Italië hebben zelf bessen in de bewaring van eigen productie, maar in de landen als Frankrijk en Spanje, die nagenoeg geen eigen teelt van rode bessen hebben, zijn wij nu een grote leverancier", vervolgt Marcel. Het Nederlandse areaal rode bessen heeft zich volgens de zachtfruitverkoper de laatste jaren gestabiliseerd. "Er is wel een schaalvergroting geweest waarbij je wat kleinere telers zag afvallen en de grotere telers verder zag groeien.Maar de laatste jaren is het areaal stabiel. Rovada is nog altijd het hoofdras, verder zie je een lichte uitbreiding bij de Haronia-bessen."

Een belangrijke ontwikkeling de laatste jaren is dat de rode bessen steeds meer jaarrond aan de supermarkt geleverd worden. "Voorheen waren de rode bessen nog echt een horeca-product. De horeca is nog altijd een belangrijke pijler, maar het retailkanaal wordt met name in de winter steeds belangrijker. Die spreiding is belangrijk om niet afhankelijk te zijn van één segment. Richting de retail blijft topseal de meest voorkomende verpakking. In de zomer zie je veel verpakkingen van 250, 300 of zelfs 500 gram, nu ligt de nadruk meer op de 125- en 150-gramsverpakking."

"Overigens zien we dat ook de afzet naar de horeca stabiel verloopt. Met de eerste coronalockdown kwam de afzet van rode bessen behoorlijk onder druk te staan, maar inmiddels verloopt de afzet weer redelijk normaal. Wel zijn we ons terdege bewust van de huidige economische situatie. Rode bessen zijn een luxeproduct en het is geen vanzelfsprekendheid dat die afzet zo maar vlot blijft lopen. Daarom proberen we zoveel mogelijk lijntjes open te houden", besluit Marcel.

Voor meer informatie:
Marcel van Lith
The Greenery
Tel: +31 (0)180 656 974 
m.vanlith@thegreenery.com     
www.thegreenery.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven