Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
LQA Thinking Organic (Spanje)

Tekort bio-courgettes en komkommers blijft prijzen opdrijven

De late aanplant van biologische courgettes en komkommers in Almería en het vroege einde van de teelt in Midden- en Noord-Europa hebben geleid tot een gebrek aan aanbod op de markt. Als gevolg daarvan zijn de prijzen omhooggeschoten. 

"Voor 2022/2023 is er tussen de 10 en 15% minder courgette-areaal. Na de goede resultaten van vorig seizoen zijn telers voornamelijk overgeschakeld op tomatenteelt. Het tomatenareaal in Almería was de voorbije 5 jaar steeds verder geslonken vanwege de beperkte winstmarges door de sterke concurrentie van teeltgebieden buiten Europa", zegt José Manuel Escobar, manager van LQA Thinking Organic, een in biologische courgette en komkommer gespecialiseerd teeltbedrijf in de Zuid-Spaanse provincie Almería.

"Bovendien is het heel warm en droog geweest in de andere Europese teeltlanden, inclusief het Verenigd Koninkrijk. In Almería werden komkommer en courgette dan weer later dan normaal aangeplant uit angst voor witte vlieg en virussen", legt hij uit. "We hebben het over een periode van 4 tot 6 weken met een beperkte aanvoer en een zeer hoog prijsniveau. We verwachten dat de situatie zich pas eind volgende week weer zal beginnen te normaliseren", voegt hij eraan toe.

Volgens de teler en handelaar is het in een periode van inflatie en koopkrachtdaling belangrijk dat de consumentenprijzen niet te hoog klimmen, anders dreigt de consumptie terug te vallen.

"Wanneer de prijzen omhoogschieten, lijdt de consumptie daaronder. In de eerste weken van september was dat al te zien voor bio-komkommer. Er was veel meer vraag naar het conventionele product dan naar bio."

"We zitten met veel vragen wat de afzet in de komende herfst en winter betreft. De vraag naar AGF-producten, en dan vooral in het bio-segment, zou wel eens kunnen afnemen. Het wordt een complex seizoen voor iedereen in de supply chain. Een communicatie tussen leverancier en klant zal daarom meer dan ooit nodig zijn om zo redelijk mogelijke prijzen te hanteren", zegt José Manuel Escobar.

LQA Thinking Organic biedt met uitzondering van de maand juli jaarrond courgettes aan. De grootste hoeveelheden worden evenwel in de maanden december, januari en februari geoogst. "We plannen de teelt volgens de behoefte van onze klanten en die is in de wintermaanden meestal hoger. We specialiseren ons in courgette en komkommer om een hoogwaardig product met goede shelflife, ongeëvenaarde smaakeigenschappen en mooi uiterlijk te kunnen leveren. Onze groenten worden op duurzame wijze geteeld met aandacht voor de circulaire economie. Gelukkig is courgette een product waar de Midden- en Noord-Europese supermarktketens de afgelopen jaren voor hebben gekozen en waarvan de consumptie is toegenomen." 

"Ongeveer 90% van het volume dat we produceren, gaat naar 30% van onze retailklanten, voornamelijk in het VK en Duitsland. De rest verkopen we aan een groot aantal importeurs in voornamelijk Frankrijk en Nederland. Door ons te concentreren op programma's met vaste en stabiele klanten kunnen we jaarrond product aanbieden volgens de wensen van de klant en de productieprocessen optimaliseren", geeft José Manuel Escobar aan. 

Voor meer informatie:
LQA Thinking Organic
C/ Plaza Cruz Verde, 7, 2.º
18600 Motril (Granada) - Spanje
jose@lqaorganic.com 
lqaorganic.com 

Publicatiedatum: