Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe liggen de kruiden in de markt?

Tholen - De top 5 in kruiden in retail is al jaren stabiel (zie tabel hierondder). Corona zorgde voor een opleving in gebruik van zowel pot als verpakte kruiden en de totale supermarktomzet aan kruiden, gember en kiemgroenten bleef in 2021 op niveau, zo blijkt uit data van GroentenFruit Huis. Opvallend is de afzet van gember, dat net als munt als smaakmaker gebruikt wordt in thee. Gember werd tijdens corona ook aangeprezen als een soort wondermiddel tegen reuk en smaakverlies. Gezondheidsclaims moeten goed onderbouwd zijn. Ze mogen alleen gebruikt worden als deze op de Europese lijst van goedgekeurde claims staan. Meer over kruiden in onderstaand artikel uit nummer 3 van vakblad Primeur, dit voorjaar verschenen. 

Smaakmaker
Dat is waarom Van Vugt kruiden marketingtechnisch vooral op kruiden als smaakmaker inzet. “Gezondheidsclaims zullen we zeker niet gaan gebruiken, dat ligt veel te gevoelig, maar door steeds met nieuwe producten te komen, klanten te voorzien van de juiste informatie en hen te inspireren rondom bijvoorbeeld smaak en toepassingsmogelijkheden, helpen wij hen meer verse kruiden te verkopen. Ons eigen brand, dat wij al 15 jaar hebben, draagt daar eveneens aan bij. Daarnaast is kwaliteit heel belangrijk. Door alles in eigen beheer uit te voeren, zijn we altijd in staat een kwalitatief hoogwaardig en betrouwbaar product te leveren. Veel van onze klanten verkopen de kruiden onder private label en kunnen zich daardoor in hun eigen segment onderscheiden,” vertelt eigenaar Piet van Vugt.


Piet van Vugt

Buiten inspiratie en kwaliteit, zijn er weinig mogelijkheden om kruidenverkoop te stimuleren. In tegenstelling tot potkruiden, die ook een decoratieve waarde hebben, zijn voorverpakte kruiden geen actieproduct. Dat heeft geen enkele zin, is de ervaring van Piet. “Mensen gaan niet meer kruiden eten als ze in de actie zijn. Vers gesneden kruiden worden gekocht, omdat ze in een gerecht gebruikt worden en op het lijstje staan. Als potkruiden in de aanbieding zijn, gaat dat niet ten koste van verpakte kruiden. Als er toch een actie voorverpakte kruiden is in de supermarkt, hoop je dat je daarna meer consumenten overhoudt die je product blijven kopen.”

Van Vugt teelt naast het gangbare kruidenassortiment, ook babyleaf sla en eetbare bloemen. Het assortiment bijzondere kruidensoorten beslaat zo’n veertig verschillende soorten, zoals appelmunt, citroenverbena en rode basilicum en ook de keuze in eetbare bloemen is behoorlijk uitgebreid. Deze soorten zijn vooral belangrijk voor de afzet richting foodservice. Bij de afzet richting retail gaat het om de basiskruiden (krul en platte peterselie, koriander, selderij, basilicum en munt). ‟Hierbinnen is platte peterselie aan een opmars bezig,″ vertelt Piet. Krulpeterselie is meer een decoratief kruid voor in salade en soepen, de platte peterselie wordt echt als smaakmaker gebruikt. Verpakte munt staat op nummer 1 qua verkopen.

Onstabiel
‟De kruidenmarkt is erg onstabiel geweest de afgelopen twee jaar,″ vertelt hij. Het teeltbedrijf belevert sinds 2003 rechtstreeks aan supermarkten en horecagroothandel in binnen- en buitenland. “Zowel in de teelt als in de afzet waren er grote uitdagingen. Zodra de verkoop ging lopen en wij weer gingen produceren kwam er weer een lockdown. Gelukkig zitten we nu in wat rustiger vaarwater en is de verwachting dat horeca openblijft, zodat we weer plannen kunnen maken voor teelten.”

De afgelopen jaren heeft Van Vugt sterk geïnvesteerd in lokale en duurzame productie. Piet: “De laatste jaren zetten we meer en meer in op een volledig jaarrond aanbod van Hollandse bodem. Steeds meer afnemers vragen daarnaar. Alleen als het echt niet anders kan importeren we kruiden bij. We hebben hiervoor in 2019 fors geïnvesteerd in onze nieuwe locatie, die een elektrische kasverwarmingsinstallatie heeft, die met behulp van zonnepanelen en de restwarmte van de koelcellen, de kas, de demokas en de kantoorruimten verwarmt. Hierdoor is het bedrijf 100 procent emissievrij. Op jaarbasis produceren de zonnepanelen voldoende elektriciteit om de eigen behoefte te dekken en daar zijn we gezien de huidige gasprijzen, natuurlijk blij mee,″ aldus Piet.

Beleving
Kruiden zijn niet alleen smaakmakers, ze zorgen ook voor beleving. Start-up LIF Group speelt hierop in met kruidentorens en werken daarbij samen met W&L Groenservice in Teuge, die kruiden in pot voor de torens levert. “Wij kunnen zo ongeveer 50 soorten kruiden leveren en daarnaast nog een assortiment aan eetbare bloemen. In de particuliere markt zie je dat de muntsoorten erg in trek zijn. Daarnaast lopen ‘gewone’ kruiden altijd, zoals basilicum, bieslook, oregano en degelijke. Bij de restaurants zie je wel dat juist eetbare bloemen leuk zijn. Dit staat natuurlijk heel decoratief, maar soms zitten er ook verrassende smaken bij,” vertelt Ard-Jan Bluemink van LIF Group. “Wij vinden het leuk om mensen te informeren en inspireren over kruiden. Hoe leuk is het dan dat er zo veel te bieden is. In onze kruidentoren, die de kruiden onderhoudt, kun je veel verschillende soorten kruiden plaatsen. Op die manier hebben gebruikers de ‘verse kruiden binnen handbereik’.″


Kruidentoren LIF

De top 10 van bestverkochte kruiden bij W&L Groenservice zijn: mentha, dille, tijm, rosmarijn, basilicum, melisse, helichrysum, origanum, peterselie en eetbare bloemen. “Mentha (munt) is het kruid wat het meest potentie heeft bij de consument, deze wordt erg veel voor de thee gebruikt. Ons afzetkanaal is retail en vooral tuincentra. Daar zien we ook een toename in visueel aantrekkelijke kruiden als vervanger van perkgoed op terras of balkon. De consument heeft een mooi product waar ze ook nog eens van kunnen plukken. We krijgen steeds meer belangstelling voor kruiden die makkelijk zelf te gebruiken zijn en herkenbaar zijn voor de consument en waar ze gelijk wat mee kunnen, zonder ingewikkelde recepten.”

‟Hoewel er geen gezondheidsclaims te maken zijn bij de verkoop van verse kruiden worden ze zeker ook als gezondheid bevorderend gezien,″ zegt Ard-Jan. “Wij proberen mensen daar ook van op de hoogte te brengen. Hierbij moet je wel goed nadenken over hoe je de kruiden gebruikt. Het is daarin vooral belangrijk dat je preventief kruiden gebruikt. Deze trend komt steeds meer opzetten. Het is juist gaaf om te zien dat je met een kruid de smaak verbetert, maar ook een gezondere levensstijl erbij krijgt. Daarom is het nu het moment om de connectie tussen de natuur en het voedsel te herstellen. Bewust worden wat we eten en bewust worden wat de aarde aan ons te bieden heeft.″ 


Team LIF met Harm en Marnix Keurhorst en Ard-Jan (uiterst rechts)

 

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
[email protected] 
[email protected]