Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fruitify Experts viert 10-jarig jubileum

"Kwaliteitsinspectie is in de afgelopen jaren veel professioneler geworden, maar ook uitdagender"

Tholen - "Never a dull moment", zo beschrijft Leander van Bellen van Fruitify Experts de werkzaamheden in de loop der jaren. Het bedrijf, gespecialiseerd in kwaliteitsinspecties en expertises, viert deze week haar 10-jarig jubileum. "Het zijn tien prachtige, maar ook uitdagende jaren geweest. Als je ziet waar we vandaan komen en hoe we zijn omgegaan met alle ontwikkelingen in de wereld de afgelopen tijd, kan ik alleen maar zeggen dat ik trots ben op ons team en uitkijk naar de komende 10 jaar."


Leander van Bellen en Hans Troost

Het avontuur voor het bedrijf begon op de 'hooizolder bij Mooy', zoals Leander het noemt. "Mooy Logistics zocht destijds namelijk een partner voor de kwaliteitszorg. Otto de Groot, aandeelhouder van HDG Survey Group, is vervolgens samen met de directie van Mooy een nieuwe BV gestart: HDG Service. Ik werd gevraagd om daar in te stappen en samen met Hans Troost, en later Marco Smit, zijn we toen van start gegaan op de hooizolder met 3 bureaus en 3 laptops. Nadat Mooy 4 jaar geleden failliet ging, kwamen we echter los in de markt te staan. Aangezien de naam van ons en ons zusterbedrijf, HDG Rotterdam, op elkaar leken, besloten we de naam naar het huidige Fruitify Experts te veranderen."

Hiermee streeft het bedrijf ernaar om de onafhankelijke ogen van haar klanten te zijn. "Ons logo sinds de naamverandering is dan ook een iris. We werken veel met overzeese bedrijven, waardoor zij het fruit zelf niet kunnen beoordelen wanneer het de haven binnenkomt. Wij willen dan hun ogen zijn voor een optimale service." Zo beoordeelt het bedrijf al het groenten en voornamelijk fruit dat binnenkomt van haar klanten. "We hanteren natuurlijk de EU-regels waar het fruit aan moet voldoen, maar heel veel klanten hebben tegenwoordig ook vaak eigen specificaties. Dat stukje extra service bieden we graag. Fruit moet tegenwoordig van topkwaliteit zijn: een minimale brix-waarde, minimum maat etc. Daar keuren we dan op en in de rapporten geven we dan ook aan dat het gekeurd is naar de eisen van de klant."

In de loop der jaren is het werk, volgens de ondernemer, aanzienlijk veranderd. "Kwaliteitsinspectie is veel professioneler geworden in de afgelopen jaren, maar ook uitdagender. Als je alleen al kijkt naar de automatisering binnen ons vak. Vroeger schreven we alles nog op een kladblok, om het vervolgens nog allemaal handmatig in te moeten voeren. Tegenwoordig hebben we daar onze eigen softwaretool voor, QC4U, waarmee alles een stuk sneller en professioneler gaat. Big Data wordt steeds belangrijker. We hebben een schat aan informatie verzameld in de afgelopen jaren. Zo kun je alle informatie heel snel implementeren en hier ook weer toegang tot krijgen."

Verder is de druk een stuk groter geworden voor Fruitify. "Zoals aangegeven wordt er steeds meer gevraagd van de producten die de havens binnenkomen, maar ook van de verpakkingen en de snelheid van rapporteren wordt steeds meer gevraagd. De druk om zo snel mogelijk rapporten eruit te sturen, is erg hoog. Gelukkig helpt zo’n tool daar natuurlijk gigantisch mee."

De grootste uitdaging binnen het vak van kwaliteitskeuringen, ligt volgens Leander, echter bij het vinden van goed personeel. "De arbeidsmarkt is al zeer beperkt en ons vak is redelijk onbekend. Er is geen opleiding op school voor kwaliteitscontroleur. We proberen dit prachtige vak dan ook wel meer onder de aandacht te brengen. Zo staan we op de BBL-markt om leerlingen te informeren, zijn we heel actief op sociale media en leiden we mensen intern op. Zo kun je de eigen kennis mooi overdragen. Bovendien denken we eraan om gastlessen te gaan geven over het werk. Hier hebben we contact met opleidingsinstituten voor, maar dat staat echt nog in de kinderschoenen."

Kijkend naar de toekomst blijft de ondernemer zeer ambitieus. "Als je terugkijkt, is de tijd omgevlogen. Eerst was het echt pionieren, alles opzetten. Nu krijg je langzamerhand meer een sturende functie. Mijn hart ligt nog steeds bij de inspecties en expertises, maar we hebben inmiddels 18 werknemers in 3 kantoorruimtes. Dan krijg je toch meer een leidinggevende rol", vertelt hij.

Eind mei verhuist Fruitify naar een nieuw pand in Ridderkerk. "Het is eigenlijk om de hoek van ons huidige hoofdkantoor, maar dan met een stuk meer ruimte. Zo willen we ook inspelen op de groei die we graag nog doormaken de komende jaren. De toekomst ligt open. Klanten groeien en er komen klanten bij. Als onderdeel van HDG Survey Group, groeien wij graag met ze mee."

Voor meer informatie:
Leander van Bellen
Fruitify Experts
Handelsweg 120
2988 DC  Ridderkerk
Tel: +31 (0)88 0242 800
info@fruitifyexperts.com  
www.fruitifyexperts.com