"We zien meer en meer zachtfruitteelt onder bescherming"

Tholen - “We willen zo snel mogelijk en zo lang mogelijk bij de consument in beeld zijn,″ zegt Miguel Demaeght, Sales Manager Fruit bij BelOrta over de serreteelt van zachtfruit. Voor frambozen, bramen, rode bessen en stekelbessen ziet hij overeenkomsten met aardbeien, zegt hij in het maartnummer van vakblad Primeur. “Met de glasteelt konden we op 9 maart het Belgisch aardbeienseizoen openen waarop de andere teeltsystemen naadloos aansluiten. Die rol is ook weggelegd voor de serreteelt bij alle andere soorten zachtfruit. Met aardbeien, frambozen en bramen uit serreteelt sluiten we ook het seizoen weer af.”

Miguel stelt vast dat de zachtfruitteelt onder bescherming in zijn algemeenheid groeit, onder glas niet specifiek. “Een bepaalde bescherming van het gewas geeft oogstzekerheid en garandeert een inkomen.″

Hij stelt vast dat de zachtfruitteelt in de afgelopen 20 jaar een professionaliseringsslag heeft gemaakt; in bepaalde gevallen van bijberoep naar volledig professionalisme. “Onze telers gaan het risico niet meer nemen om hun product volledig bloot te stellen aan alle mogelijke grillen van Moeder Natuur.”

Inmiddels is vrijwel al het zachtfruit dat via BelOrta wordt vermarkt, voorzien van een ‘dak’ boven het hoofd. “Dat ‘dak’ kan ofwel glas zijn, volledig afgesloten plastic of regenkappen. Naast blauwe bessen hebben we in rode bes en stekelbes nog een klein areaal dat niet overdekt is. Specifiek bij rode bes, frambozen en bramen zien we toch meer en meer die bescherming.”

Marktomstandigheden
Dat dit ‘dak’ voor frambozen, bramen of rode bessen niet vaker uit glas bestaat, wijt Miguel aan de marktomstandigheden waarvan de salesmanager vaststelt dat die maar een zekere reikwijdte hebben. “Er is een bepaalde vraag naar zachtfruit uit glasteelt. Op hetzelfde moment dat er Belgisch zachtfruit uit serreteelt op de markt is, zijn ook nog vaak buitenlandse aanbieders zeer aanwezig op de markt. Dat gegeven bepaalt uiteraard ook voor een stuk de marktmogelijkheden en de haalbaarheid van bepaalde teeltsystemen. We zien dat buitenlandse aanbieders hun best doen om langer en langer in beeld te blijven. Gelukkig kunnen we heel wat Belgische klanten meekrijgen om zo snel mogelijk te schakelen naar Belgisch zachtfruit. Versheid, kwaliteit, smaak en lokale en duurzame teelt spelen hierbij een belangrijke rol. Dat zal ook zo blijven, maar het is niet zo dat er ineens zoveel vraag zal zijn naar zachtfruit uit glasteelt dat het areaal fors uitgebreid moet worden.”

Groeiende vraag
Toch ziet Miguel in het zachtfruit in het algemeen nog kansen. “Er is groei, maar we weten allemaal dat er op een bepaald moment een plafond is.” De salesmanager geeft aan dat bij aardbeien reeds enkele jaren geen grote groei meer opgetekend wordt – “een Belg eet gemiddeld 1,7 kilo verse aardbeien per jaar en dat is al voor de laatste 15 jaar zo” -  maar dat de vraag naar blauwe bes, framboos, bramen, stekelbes en rode bes nog groeiende is. In dat verband spreekt Miguel wel van uitdagende omstandigheden waar het de stijgende kosten betreft. “Het evolueert zo snel en het is zo fragiel, niemand weet waar dat gaat eindigen.”

Hij geeft aan dat de productie- en verpakkingskosten afgelopen jaren, en de laatste maanden in het bijzonder, sterk toegenomen zijn. “Ons product wordt dus duurder; maar gaan we dat ook duurder in het schap kunnen leggen? En gaat onze klant die duurdere prijs kunnen en willen betalen? Dezelfde 100 euro die dit jaar in de zakken van de consument zit, is minder waard dan de 100 euro van vorig jaar. Iedereen moet daar op zijn manier keuzes in maken. Daardoor zullen we dit jaar een redelijk onvoorspelbare verschuiving zien.”

Evenwichtsoefening
Desalniettemin stelt BelOrta zich ten doel de stijgende zachtfruitconsumptie te onderhouden en te doen doorstijgen. Daarvoor wordt onder andere gekeken naar nieuwe variëteiten en marketingcampagnes om zowel het bewustzijn van lokale origine als de culinaire mogelijkheden in de kijker te zetten. “Bij de rassenkeuze is de inzet om waar mogelijk het Belgisch seizoen langer te maken en variëteiten worden geselecteerd op smaak in combinatie met betere shelflife. Ook op vlak van duurzame en herkenbare verpakkingen zijn de afgelopen jaren heel grote stappen gezet.”

Daarbij is de focus van BelOrta sterk gericht op de thuismarkt. “Als je in thuismarkt niet kunt scoren, hoe ga je dan in je exportmarkt scoren? Je kan maar Europees voetballen als je in je eigen land ook goed speelt.” Naast die thuismarkt speelt ook de export toch een grote rol. Rond de 50 procent van de BelOrta aardbeien, bramen en frambozen worden naar de omliggende Europese landen geëxporteerd. Van rode bes vindt 30 tot 40 procent zijn bestemming buiten België. “Natuurlijk is export goed en daar heb je met heel veel andere winden te maken; we hebben een heel goede reputatie op vlak van smaak en kwaliteit en duurzame productiemethodes, maar je verliest er het voordeel van lokale productie en vanwege het transport zijn er ook extra kosten. Dat moeten we goed in het oog houden en dat is een evenwichtsoefening.″

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.    

Voor meer informatie:
Miguel.Demaeght@belorta.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven