Douane-problemen in VK: "Vijf dagen vertraging voor een lading zachtfruit is echt te lang"

De aanvoer van aardbeien is momenteel prima. Dat stelt Ed Velasco van Rodanto. Het fruit is afkomstig uit Spanje en Marokko. Er zijn ook Egyptische aardbeien op de markt, hoewel deze dit seizoen kampen met kwaliteitsproblemen.

"Ons Marokkaanse seizoen kende in november een trage start, maar is inmiddels goed op gang gekomen," vertelt de importeur. "We zitten daarnaast middenin het Spaanse seizoen, dat half december van start ging. Er is volop fruit beschikbaar."

Het is momenteel vrij koud in Spanje, waar 's nachts het kwik tot 1 à 2 graden daalt. Dit wordt echter goedgemaakt door vele zonuren overdag, die bijdragen aan een intense kleuring. 

"De hoge lichtintensiteit draagt bij aan de goede kwaliteit en beschikbaarheid de komende weken. Het Marokkaanse seizoen verloopt eveneens uitstekend en vanaf half februari verwachten we een goede aanvoer uit deze regio. Vanwege kwaliteitsproblemen hebben we Egyptische aardbeien dit seizoen gemeden."

Douane
Op 1 januari voerde het VK een nieuwe douaneregeling in vanwege Brexit, waardoor alle producten die het VK binnenkomen en verlaten, ingeklaard dienen te worden. Dit leidt tot forse vertragingen. "We hebben problemen gehad met een aantal groupageladingen uit Marokko. Deze liepen forse vertragingen op. Soms worden de producten van wel drie, vier of zelfs vijf verschillende bedrijven op één vrachtwagen geladen. We worden van tevoren niet geïnformeerd over dit aantal. Het kan dus gebeuren dan iedere importeur van een andere inklaringsdienst gebruikmaakt, waardoor de vrachtwagen dus bij iedere provider langs moet gaan alvorens het fruit kan worden vrijgegeven. De langste vertraging die we meemaakten duurde vijf dagen en voor een lading zachtfruit is dat echt te lang."

Ed vertelt dat hij een goede verstandhouding met zijn vervoerder heeft en ervoor probeert te zorgen dat alle importeurs gebruikmaken van dezelfde douane-inklaringsdienst om het proces gemakkelijker te maken en vertragingen te beperken. 

"Ook nu leren we weer al doende en proberen we onze processen bij te sturen. Het lijkt erop dat DEFRA kampt met een personeelstekort en het werk niet aankan. Wanneer een zending vertraging oploopt en het fruit moet worden vernietigd, dan is niemand hiervoor aansprakelijk en moeten we zelf voor de kosten opdraaien."

Voor meer informatie: 
Edward Velasco
Rodanto Ltd
Tel:  +44 (0)208 150 3044
edward@rodanto.co.uk   
www.rodanto.co.uk  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven