"Sommige van onze telers herinneren zich zelfs nog dat ze de planten met de hand bestoven"

Windset Farms viert 25-jarig jubileum

Technologische vooruitgang, ontwikkeling van variëteiten, kennis van consumentenproducten; dit zijn slechts enkele van de veranderingen in de afgelopen 25 jaar bij het Amerikaanse Windset Farms. John Newell, CEO, kijkt terug nu de teler 25 jaar actief is in de kasteelt.

De oogst van Windset's Concerto Grape Tomatoes

"Vijfentwintig jaar geleden waren de technologieën nog minimaal. Sommige van onze telers herinneren zich zelfs nog dat ze de planten met de hand bestoven," zegt Newell. Maar in de loop der jaren zijn de technologieën op veel gebieden verder ontwikkeld, van de teelt tot het verpakken en nog veel meer. "We zijn er trots op dat we over de nieuwste technologieën beschikken en zijn altijd op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen. Onze telers zijn ook altijd bezig met het onderzoeken en uitproberen van nieuwe variëteiten om beter smakend fruit te vinden."

Op zijn beurt heeft dat geholpen bij de ontwikkeling van Windset's variëteiten voor haar aanbod, waarvan de meeste met name in de afgelopen tien jaar zijn geweest. "Toen we voor het eerst tomaten gingen telen, waren er lang niet zoveel tomatenrassen op de markt. Tegenwoordig kun je alle soorten maten, kleuren en smaken vinden," zegt Newell. Hij merkt op dat Windset voortdurend nieuwe variëteiten test en dat haar Symphony Tomato Medley door de jaren heen de meeste veranderingen heeft doorgemaakt en zich blijft verbeteren.

Trends in de gaten houden
Een van de meer recente trends in het aanbod is snack items, zoals Symphony Tomato Medley, Cameo Cherry Tomatoes en Fresco Baby Cucumbers. Vorig jaar introduceerde het bedrijf ook Heirloom tomaten. "Deze opmerkelijke tomaten zijn een enorme hit bij onze klanten en we verwachten dat de vraag zal blijven toenemen nu steeds meer chef-koks en social media influencers ze in recepten verwerken."

Links: John Newell; rechts: Cameo Cherry Tomatoes, die deel uitmaken van Windset's snack-aanbod

Windset heeft zich ook gericht op het aanbieden van unieke producten, zoals Crescendo Sweet Long Peppers en Gusto Shishito Peppers. "Deze zijn vooral populair geweest tijdens de pandemie, omdat mensen creatiever zijn geworden in de keuken," zegt Newell. Die creativiteit zal dit jaar naar verwachting doorwerken in de feestdagen; snackplanken, bijvoorbeeld, zullen naar verwachting populair blijven, en voor Windset betekent dat dat ze zich moeten richten op het verplaatsen van bijvoorbeeld haar Fresco Baby Komkommers en Dolce Zoete Mini-Paprika's. "Consumenten genieten tegenwoordig echt van thuis koken en we zien een toename van de vraag naar trostomaten en vleestomaten daardoor, vooral tijdens het winterseizoen, voor hartige soepen en stoofschotels."

In feite is de kennis die consumenten hebben rond hun voeding een andere belangrijke ontwikkeling die Windset in de sector heeft gezien. "Klanten zijn beter op de hoogte van teeltmethoden en duurzaamheidsinitiatieven. Met zoveel informatie die er is, is het belangrijk dat alles wat we doen zo min mogelijk impact heeft op ons milieu," merkte Newell op. "Duurzaamheid is altijd erg belangrijk voor ons geweest, maar nu moeten we er meer dan ooit voor zorgen dat we onze klanten voorlichten over wat we doen om hun zorgen weg te nemen."

Het belang van duurzaamheid
Duurzaamheid en het milieu is ook een van de belangrijkste factoren die Newell ziet voor de toekomst van de teelt. "Zowel in British Columbia als in Californië hebben we effecten van klimaatverandering gezien, waaronder enorme bosbranden, extreme hitte en regenstormen. Bij Windset Farms doen we er alles aan om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en zullen we op een zo duurzaam mogelijke manier blijven opereren."

Samen met locaties in British Columbia en Californië, heeft Windset ook partner telers in Mexico. November is traditioneel een overgangsmaand en het product wordt in Canada afgebouwd. "Vooruitkijkend ziet onze teelt in Californië er goed uit en de Mexicaanse teelt neemt gestaag toe. De vraag voor de feestdagen begint aan te trekken en met onze activiteiten in Californië en Mexico zijn we klaar om de toename van het aanbod op te vangen."

Windset verlaagt zijn elektrische voetafdruk en afhankelijkheid van lokale elektriciteitsnetten met zonnepaneelsystemen. Het maakt ook gebruik van CO2 door 100% van de CO2 die wordt gegenereerd door boilers op te vangen en aan zijn planten te voeren om de fotosynthese te verhogen.

Ondertussen verschuift de vraag naar kasgroenten vanuit het oogpunt van de klantenmix terug naar het niveau van voor de pandemie. "Vorig jaar rond deze tijd hadden restaurants het nog steeds moeilijk en waren mensen niet 100% comfortabel met uit eten gaan. Het grootste deel van het aanbod ging naar supermarkten. Dit jaar beginnen we die restaurant- en foodserviceklanten terug te zien komen."

Terwijl Windset naar de toekomst kijkt om aan die verschuiving in de vraag te voldoen, zegt Newell dat het deze mijlpaal gaat vieren door zijn waardering voor zijn teamleden te tonen. "Of ze nu al sinds de oprichting 25 jaar geleden bij het bedrijf werken of zich net bij ons team hebben aangesloten, wij waarderen de inbreng en toewijding van elke werknemer om verse producten aan de wereld te leveren."

Voor meer informatie:
Shiho Uzawa
Windset Farms
+1 604 952 2776
suzawa@windset.com 
www.windsetfarms.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven