Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Samenwerking Ortolanda Oude-Tonge en The Greenery Growers

Nederlandse afzetmarkt voor radijs groeiende

Op het bedrijf in Oude-Tonge telen Ad en Melchior Coolbergen 14 ha jaarrond radijs onder glas. Zes dagen per week, 52 weken per jaar, zaaien en oogsten zij radijs. “Onze kracht ligt bij het jaarrond telen van bosradijs en losse radijs in diverse verpakkingen en met diverse technieken.”

Ad en Melchior werken nauw en actief samen met de verkopers van The Greenery Growers. “De meer dan 40 jaar ervaring in de radijsteelt en de enorme passie voor het product hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf een begrip is geworden in de markt. Ortolanda levert een perfect product”, legt Dick Bakker, verkoper The Greenery Growers, uit.



Tevreden teler
Ad Coolbergen is tevreden over de afzet van radijs. "Door het hele coronagebeuren hadden we wel een aantal horecaklanten (met name voor losse radijs) die veel minder of zelfs helemaal niet bestelden. Maar we leveren ook veel aan Nederlandse supermarkten en die afzet is gegroeid. Toen kwam er extra vraag uit Duitsland door de heftige regenval en overstromingen. Aangezien de productie in Duitsland nu weer normaal is, gaat er geen extra afzet meer naar toe. En nu maar hopen op wat mooier weer, dat de afzet van saladegroenten stimuleert.”

Afzetmarkt Nederland groeiende
“Binnen de supermarkten in Nederland is de afzetmarkt voor radijs groeiende. Het volume naar supermarkten is toegenomen met meer dan 50% als we 2019 en 2020 met elkaar vergelijken”, vertelt Dick Bakker. “Maar The Greenery verkoopt niet alleen radijzen aan Nederlandse klanten, ook gaan er veel radijzen naar retail Duitsland. Dat onze oosterburen van radijzen houden is te merken, meer dan 51% van de Duitse huishouden eet weleens radijsjes. Gemiddeld genomen koopt een Duits huishouden ruim 1 kg radijsjes per jaar. Ze eten dit het liefst bij het diner, vaak verwerkt in een salade. Als snack wordt hij het minst gegeten, hier zijn dus zeker nog kansen!”

Meten is weten
Melchior Coolbergen (24 jaar), derde radijs-generatie Coolbergen, is per 1 januari 2021 toegetreden tot Ortolanda Oude-Tonge. Hij heeft het aandeel van zijn vader overgenomen. “De tweede generatie Coolbergen is nog niet zo van het meten, maar de derde generatie wel”, geeft Melchior aan. Sinds kort hangt er dan ook een insectenmonitoringsysteem in de kas (PATS-systeem). Dit is een proef waarbij camera’s insecten registeren. De bedoeling is dat ze kleine drones aansturen die de insecten met de wieken verpulveren. “Zover is het bij ons nog niet, maar we zijn natuurlijk altijd aan het kijken hoe we bepaalde ziekten en plagen kunnen behandelen/beheersen zonder chemie.”

Voor verkoop en meer info:
Dick Bakker
The Greenery Growers
+31 (0)6 51 61 05 53
d.bakker@thegreenery.com 

Publicatiedatum: