Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bio-consumenten willen ook uit meerdere opties kunnen kiezen"

Zweedse consumenten lopen minder warm voor biologisch

Tholen – Waar biologisch in Denemarken sinds de pandemie sneller is gegroeid dan de conventionele markt, lopen de Zweedse consumenten momenteel juist minder warm voor biologisch. Dit vertelde Charlotte Bladh André, CEO van Organic Sweden, onlangs in de Nordic Organic Roundtable Discussion. Hierin ging ze online in gesprek met Pernille Bundgård (Organic Denmark) en Aura Lamminparras (Pro Luomu - Finland) over de belangrijkste ontwikkelingen in de Scandinavische markt. Charlotte: "In tegenstelling tot de Deense consumenten zijn de Zweedse consumenten juist niet richting biologisch verschoven. Zij neigen meer naar klimaatvriendelijk en lokale voeding." 

Linksonder Charlotte Bladh André. Rechts Pernille Bundgård en Aura Lamminparras.

Andere waarden, zoals vegan, hebben het een beetje overgenomen in Zweden, zo geeft ze aan. "Biologisch werkt verschillende duurzaamheidsaspecten in de hand. Het tegengaan van klimaatverandering, schoon water en dergelijke. We moeten uitleggen aan de consumenten dat biologisch onderdeel is van de oplossing. Biologisch is goed voor jezelf en voor de planeet." Ze wijst ook op het belang van het universele bio-label. "Dat is uniek in de wereld."

Duurzaamheidsaspecten combineren is in haar ogen de oplossing: "Je moet niet gedwongen worden om te kiezen voor biologisch, plantaardig of lokaal. We moeten meer producten gaan produceren die al deze aspecten omvatten, zodat consumenten niet hoeven te kiezen." Ook is er volgens Charlotte meer variatie nodig in het bio-productaanbod. "Daarbij gaat het zowel om goedkope producten als producten van premium quality. Bio-consumenten willen ook uit meerdere opties kunnen kiezen."

Eko-september: laagdrempelige campagne
Charlotte vertelde ook wat meer over de campagne die dient ter promotie van de biologische sector. De Eko-september (Organic September) is in 2019 voor het eerst gehouden. Wat maakt deze campagne zo succesvol? Charlotte: "We zijn hier nu twee jaar mee bezig. Elk jaar sluiten meer bedrijven en mensen aan. Het is heel laagdrempelig, je kunt zo intensief meedoen als je zelf wilt. Integreer de gehele campagne 'toolbox' of gebruik bijvoorbeeld alleen de poster. Hoe meer deelnemers we trekken, hoe meer het zal groeien. We krijgen hier vanuit de gehele voedselketen positieve reacties op."

Toekomstbeeld
Kijkend naar de toekomst verwacht Charlotte dat er een verschuiving naar meer lokale voedselsystemen zal plaatsvinden. "Daarvoor is wel voldoende consumentenvraag nodig. Rechtstreeks kopen bij boer en producent is al enorm gegroeid, daar kan biologisch ook zeker van profiteren. Ik zie bijvoorbeeld meer kleinschalige melkveehouderijen ontstaan. We moeten biologisch betrekken in de promotie van een meer lokale voedselvoorziening. Biologisch, plantaardig en lokaal, dergelijke trends moeten we samenvoegen. We moeten naar meerproducten met meerdere 'added values' in 1."

Voor meer informatie:
Organic Sweden
info@organicsweden.se 
www.organicsweden.se