Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Extra schapmateriaal en herkenbare verpakking moeten bio onderscheidend maken in schap bij PLUS

Tholen - Op de AGF-afdeling van Plus verschijnen steeds meer biologische producten. De supermarktketen heeft zich ten doel gesteld om de omzet van biologische producten in de komende drie jaar te verdubbelen. Te beginnen bij het AGF-assortiment. Momenteel worden diverse producten omgezet naar biologische kwaliteit. Het vernieuwde assortiment zal na de zomer in zijn geheel worden gepresenteerd.

De biologische producten zijn te herkennen aan een nieuw huismerk: Biologisch Plus. Inmiddels liggen er al diverse biologische producten in de schappen zoals Conference-peren, Little Gem, trostomaten, witlof, avocado, prei en zoete aardappel, naast de reguliere varianten, want die blijven voorlopig ook in de schappen.

“We onderzoeken ook of we biologische druiven kunnen aanbieden. Er is een ruim aanbod van producten die we makkelijk kunnen omschakelen. Producten waarmee we ons assortiment snel kunnen uitbreiden nemen we op,” vertelt categoriemanager Sepha Smit. “Sommige producten zoals kolen, zijn al standaard biologisch. Of dat ook voor deze producten gaat gelden, moet de toekomst uitwijzen.”

Lichtgroene consument
Het is een beslissing voor de lange termijn, benadrukt Sepha Smit. Plus richt zich op de groep consumenten die steeds bewuster is en interesse heeft om biologische producten te kopen. De zogenaamde lichtgroene consument.

In een persbericht van 19 april jl. waarin de nieuwe strategie werd aangekondigd, verwijst de supermarktketen naar recent onderzoek van GfK. Daaruit blijkt dat consumenten het afgelopen jaar vaker biologische producten zijn gaan kopen. De aankoopfrequentie steeg met 7%, onder meer doordat meer consumenten een positieve associatie met biologische producten hebben.

De aankoopmotieven zijn heel divers. 61% van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. Meer zorg voor het milieu en meer oog voor dierenwelzijn. 95,6% van de huishoudens kocht het afgelopen jaar weleens biologische producten, tegenover 95,1% in 2019.

Perspectief voor producenten
“Voedsel heeft impact op het klimaat, daarom werken we samen met onze ketenpartners om die impact zo klein mogelijk te maken,” legt Sepha de keuze voor biologische producten uit. “Goed eten komt uit gezonde ketens. Daarom werken we werken aan transparante en duurzame ketens. Met onze ambitie geven we commitment af aan telers. Dat is belangrijk om hen perspectief te bieden. We dagen hen daardoor uit om hun biologische teelt verder te ontwikkelen.”

De ambitie van de Europese Commissie om de Europese biologische landbouw in 2030 te laten stijgen tot 25 procent geeft de markt een extra duwtje. “Daar moet Nederland iets mee. Als de politiek openingen biedt om de biologische sector te stimuleren, zal dat het aanbod van biologische producten zeker vergroten. We hopen dat het leidt tot aantrekkelijkere prijzen, waardoor biologische producten voor meer consumenten toegankelijk worden.”

Volgens Sepha verschillen de uitdagingen voor biologische producten niet veel met die van conventionele producten. “Voor veel leveranciers is beschikbaarheid en houdbaarheid een uitdaging. Bij biologische producten spelen weersomstandigheden en seizoenswisselingen ook een rol. Door de rotatie groter te maken, kun je de keten op deze uitdagingen beter inrichten. Dat maakt robuuster in vraag en aanbod en het komt de versheid ten goede.”

Herkenbare verpakkingen
De biologische producten krijgen geen aparte plek in het schap. “De ‘lichtgroene’ consument, waar we ons op richten, gaat naar de vertrouwde plek in het schap en kan daar kiezen voor biologische producten.”

Extra schapmateriaal en een herkenbare verpakking moet het verschil met het conventionele product duidelijk maken. Mogelijkheden voor duurzame verpakkingen worden onderzocht. “Biologisch is een officiële, wettelijk beschermde term. Ook aan de verpakking van biologische producten hangen allerlei regels. Je kunt ze bijvoorbeeld niet zonder verpakking in het schap leggen, omdat de herkomst van de producten traceerbaar moeten zijn. We hebben met Skal contact over de manier waarop we deze regels kunnen interpreteren.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Sepha Smit
PLUS
ssmit@plusretail.nl