Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Aardbei uit bedekte teelt is regelmatiger gekleurd en heeft betere uitstraling"

Tholen - Waar we allemaal reikhalzend hebben uitgekeken naar hogere temperaturen en zonneschijn, gold dit evenzeer voor het zomerfruit. Ook aardbeien, kersen en bessen varen wel bij een beetje zon. Het koude en nattige weer in het voorjaar heeft ervoor gezorgd dat de start van het seizoen forse vertraging heeft opgelopen. Daardoor liet aan het begin van het seizoen de marktwerking zich gelden, zeker waar het de aardbeienprijzen betrof. 

Diverse handelaren analyseerden in nummer 6 van vakblad Primeur de marktontwikkelingen. Onder hen Ad Timmermans. 

Ad stelt vast dat de ontwikkeling van de zomerfruitmarkt staat of valt bij het weer. Als er in juni een langere periode van warmer weer komt, is het gevaar dat er een explosie aan verschillende soorten zachtfruit komt uit diverse landen. “Als de markt dat niet aankan, komen de prijzen onder druk te staan.”

Als voorbeeld noemt hij rode bessen. “Eind mei zijn er rode bessen uit kassen en vanonder kappen. Als het weer aan de donkere kant blijft, kan de buitenproductie achterblijven, waardoor er bij de overgang van bedekte teelt naar buitenteelt een gat kan ontstaan. Maar bij mooi weer kan de productie ook inlopen.”

Het geldt ook voor kersen, waarvan Ad opmerkt dat ze heel gevoelig zijn voor het weer. “Wat er aan de bomen hangt is redelijk goed, maar de juni-rui moet nog komen. Het koude voorjaar kan daarop van invloed zijn.”

Meer bedekt
De handelaar observeert dat overdekte teelt in zachtfruit steeds belangrijker wordt. “Bij aardbeien zien we een steeds sterkere tendens naar bedekte teelt, omdat de vraag groter is. Een aardbei uit de bedekte teelt is regelmatiger gekleurd en heeft een betere uitstraling. Aan een aardbei uit de vollegrond kan nog wel eens een strootje zitten of wat grond. Dat wordt minder geapprecieerd door de consument.”

Bij frambozen en bramen ziet Ad dat er steeds minder maar grotere telers zijn, die meer inzetten op bedekte teelt om hun vruchten te beschermen tegen weersinvloeden. 

Speciaalzaak en landwinkel
De handelaar merkt dat zachtfruit hot is bij de consument vanwege het gezondheidsaspect. “Met de coronaproblematiek wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt.”

Het leidt tot extra consumptie. “Ik heb het idee dat het een nieuwe markt is. De consument heeft het ontdekt en het is ook overal verkrijgbaar.”

Timmermans richt zich vooral op groothandels en Ad merkt dat de speciaalzaken en landwinkels het in coronatijden goed doen. “Deze winkels zijn beter gewaardeerd en de consument heeft ook gezien dat daar kwaliteit te vinden is, die de supermarkt niet biedt. De retail streeft naar een constante en houdbare kwaliteit die soms ten koste gaat van de smaak.”

Hij spreekt de hoop uit dat de consument de weg naar de speciaalzaak ook nog zal vinden als we weer terug zijn naar de normale modus.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Ad Timmermans
amtimmermans@kliksafe.nl