Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote groei voor Tomberry na eerste succes in Australië

Het bedrijf dat 'de kleinste tomaten ter wereld' in Australië introduceerde zegt dat de vraag naar het product zo ontzettend hoog is dat het bedrijf aanzienlijk heeft moeten opschalen.

Het unieke merk werd vorig jaar op de Australische markt geïntroduceerd. Oliver Draganovic van Edison zegt dat ze een enorme toename hebben gezien in de verkopen aan de Australische consument.

"Het introduceren van een nieuw, versproduct kan heel lastig zijn," vertelt hij. "We waren bezig met het verfijnen van de manier waarop we Tomberry in de kas telen, en tegelijkertijd moesten we ons nationale teeltnetwerk ontwikkelen om aan de vraag te kunnen voldoen, terwijl we ook precies probeerden vast te stellen wie de Tomberry-tomaatshopper is."

Omdat Tomberry nog erg nieuw is, moest de teelt opgeschaald worden om erachter te komen wat het potentieel van het ras was, zowel in de Australische teelt als vanuit verkoopoogpunt. "Nu weten we beter hoe we het product moeten telen, maar ook hoe we er na de oogst het beste voor kunnen zorgen zodat de consument de best smakende Tomberry's krijgt. Wij dachten aanvankelijk dat dit alleen een nieuwe categorie 'extreme' microsnacks zou creëren, wat ook het geval is, maar zelfs wij waren verrast door de veelzijdigheid van de Tomberry. Het ras heeft snel aan populariteit gewonnen bij fijnproevers, chef-koks en koks. We zijn overweldigd door de hoeveelheid content die onze fans met ons delen."

Proces optimaliseren
Het is niet alleen de schaal waarop het merk toeneemt, maar ook de breedte. Edison heeft het zaad veiliggesteld en is momenteel bezig met het planten en evalueren van chocolade-, roze- en oranjekleurige tomaten om de aantrekkingskracht op het oog en de smaak te vergroten en het Tomberry-assortiment voor onze klanten uit te breiden.

"We concentreren ons op onze productie met onze partners Ausfresh P'Petual Farms in Zuid-Australië, die de Tomberry's telen. Hierdoor kunnen we al onze inspanningen richten op het verfijnen van de teelttechnieken en het volledig geautomatiseerde verpakkings- en distributieproces na de oogst," zegt Oliver. "We verschepen momenteel 30.000 punnets per week met een nieuwe Tomberry-oogst, drie keer zoveel als momenteel in onze kassen wordt geplant voor onze zomeroogst. Deze zal eind september 2021 met de oogst beginnen."

Speciale automatisering
Het bedrijf heeft ook flink geïnvesteerd in automatisering, aangezien Tomberry een echt unieke tomaat is, en dit garandeert volgens Oliver een consistente kwaliteit.

"Als je een normale, grote tomaat oogst, dan heb je maar vijf tomaten aan een tros. Maar als je een tros hebt met meer dan 200 kleine tomaten eraan is het een heel ander verhaal," legt hij uit. "Tomberry's zijn 100 keer kleiner dan normale tomaten. Ons op maat gemaakte automatiseringsproces biedt een consistent teelt-, oogst- en verpakkingsproces voor alle Tomberry's en we besparen daarbij aanzienlijk op arbeidskosten. We gebruiken een optische sorteermachine die bliksemsnel beelden van elke tomaat maakt voordat we de vruchten eruit sorteren die gebreken vertonen of niet aan onze specificaties voor rijpheidskleuren voldoen."

Wereldwijd
Tomberry komt oorspronkelijk uit Nederland, maar is vandaaruit snel verspreid naar andere landen in Europa, zoals Polen, Turkije en Spanje. Ook worden ze inmiddels in Noord-Amerika, Canada, Mexico en Israël geteeld.

Oliver heeft ontdekt dat deze handige tomaat niet alleen zeer populair is bij de Australische top chef-koks, maar ook bij moeders, vaders, foodies en nog belangrijker, bij kinderen.

"Het aanleren van de basisvaardigheid van koken op jonge leeftijd is erg belangrijk en een vaardigheid die de rest van het leven van je kind gebruikt kan worden," zegt hij. "We zijn er erg trots op dat we een kleine rol kunnen spelen in het helpen van kinderen en iedereen met gezonde voedingsopties. Dankzij de veelzijdigheid van Tomberry kan iedereen de tomaat gebruiken als vers tussendoortje, in salades, stoofschotels en soepen; of op pizza's en pasta's om elk gerecht visueel aantrekkelijker te maken en ook de voedingswaarde ervan te verhogen.

De tomaat wordt gebruikt als een nieuw uniek ingrediënt in 5-sterrengerechten en in allerlei warme gerechten, zoals Spaanse paella, waar hij niet alleen een smaak en een uitgesproken textuur toevoegt, maar ook een vleugje kleur aan elk gerecht. Het wordt gebruikt in soepen, risotto's en pastagerechten en is erg populair in de Mexicaanse keuken. Tomberry voegt kleur, smaak en plezier toe met die kleine verrassende smaaksensatie."

Oliver voegt eraan toe dat de Instagram-pagina van het merk verschillende gerechten heeft, die de veelzijdigheid van de tomaat tonen. Deze gerechten zijn gemaakt door een groeiend aantal volgers van het merk.

Voor meer informatie:
Ben Meadows
Edison
+61 488 111 160
ben@edison.net.au
www.edison.net.au 

Publicatiedatum: