Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reinhard Oerther en Hans-Jörg Friedrich, Pfalzmarkt eG:

"Het aantal telers zal afnemen, maar de arealen in de regio willen we desondanks behouden"

Na een turbulent jaar 2020 is het voor de AGF-handelsbranche nu tijd voor de volgende ronde. Ook als het coronavirus ons nog enige tijd bezighoudt, worden op veel plaatsen grootse plannen gemaakt. Ook bij Pfalzmarkt für Obst und Gemüse eG is er veel nieuw. Naast een groot bouwproject en een nieuwe importtak wil men echter de Pfalz als kwaliteitskenmerk en de regionale telers trouw blijven. Geen eenvoudige opgave aangezien bij veel teeltbedrijven een generatiewisseling voor de deur staat en het daarbij – zoals overal in de landbouw – deels aan bedrijfsopvolgers ontbreekt.

We spraken met de twee Pfalzmarkt-bestuursleden Reinhard Oerther en Hans-Jörg Friedrich over hoe de coöperatie de regionale groenten- en fruitteelt in tijden van een snelle structuurverandering met hulp en advies terzijde staat.


Reinhard Oerther en Hans-Jörg Friedrich bij het bezoek van FreshPlaza in oktober 2020. (Foto: FreshPlaza.de)

"De focus van de coöperatie ligt ook nog steeds op de regionale producten uit de Pfalz. Ons brede assortiment uit de 'groententuin van Duitsland' kunnen we alleen met de inzet en de kennis van onze middenstandstelers bereiken. Helaas zijn er steeds weer af en toe telers in de regio die vanwege hun leeftijd ermee stoppen en niet direct een opvolger voor hun bedrijf hebben", betreuren de twee.

Als partner voor de levensmiddelenhandel is het voor Pfalzmarkt belangrijk de arealen voor de teelt – en daarmee voor de duurzame en snelle versverzorging van de Duitse consumenten – te behouden. Als laatste redmiddel heeft men daarom gezamenlijk besloten om indien nodig ook bedrijven over te nemen.


Hans-Jörg Friedrich en Reinhard Oerther. Foto: Pfalzmarkt eG 

"Het areaal in de Pfalz is begeerd, wanneer er in de familie van de teler niemand het bedrijf over wil of kan nemen, dan worden wij in het belang van alle leden en telers actief om ons leveringsvermogen ook op de middellange termijn te kunnen garanderen. Daarmee dekken we de eisen die de levensmiddelenhandel aan ons als nabije, zo te zeggen direct voor de eigen huisdeur gelegen, versleverancier stelt!“

Tot nu toe loopt de 'eigen' teelt van de coöperatie goed en men concurreert niet met de eigen lidbedrijven: "Geheel in tegendeel", benadrukt men. "We vullen immers alleen de gaten in de productie, die anders noodgedwongen zouden zijn ontstaan, weer op. We zijn zeer transparant wat de processen aangaat en zo bestaat er een groot vertrouwen tussen onze telers."

De teelt bij het bedrijf dat in het afgelopen jaar werd overgenomen, loopt goed. Daarmee heeft men een back-up oplossing gecreëerd om indien nodig te kunnen reageren. Parallel werkt men eraan de toekomstbestendigheid van de teeltbedrijven veilig te stellen en daarmee ook de generatiewisseling succesvol vorm te geven. "Alleen zo kunnen we de kennis in het team bij Pfalzmarkt bundelen. Op de middellange termijn zal het aantal telers in de regio afnemen, het zou echter zonde zijn als de arealen in de regio niet aangehouden zouden kunnen worden."

Standplaatsuitbreiding staat op de planning
De uitbreiding van Pfalzmarkt is een verdere centrale stap bij de strategische herinrichting van de coöperatie: "Als centrale hub voor verse groenten en vers fruit bieden we de passende structuren zodat middenstandstelers een toekomst hebben en de voordelen van het groenten- en fruitcluster Pfalz verder kunnen benutten. Hiertoe tellen de uitstekende bronnen wat betreft grond, klimaat en irrigatie evenals de vereniging van hooggespecialiseerde telers en dienstverleners die de standplaats uniek maken."


De bouw vordert gestaag. Foto: Pfalzmarkt eG

De directe omgeving van het bedrijf, in het grootste samenhangende groententeeltgebied van Duitsland, brengt vele voordelen met zich mee. Op een oppervlakte van 30.000 m² zullen in de hightech verkoophal toekomstig alle productbewegingen optimaal gestuurd worden. "Zo worden de rijafstanden bijvoorbeeld met 30 procent verkort. Ook wat betreft verdere factoren, zoals bijvoorbeeld de bijzonder duurzaam geplande koeltechniek, zal het nieuwe project standaarden zetten die voor partners uit de levensmiddelenhandel, consumenten en telers veel versvoordelen bieden. Figuurlijk gesproken komt de 'groententuin van Duitsland' daarmee nog dichterbij de koelkast van de consument“, zeggen de twee bestuursleden met trots.

Reinhard: "Met de standplaatsuitbreiding creëren we de voorwaarden voor een vers- en kwaliteitsoffensief. Aangezien de Pfalz traditioneel de beste voorwaarden voor natuurlijke groei biedt, staat de slogan 'oogstvers uit de Pfalz‘ daarmee ook in de toekomst voor meer veelzijdigheid, versheid, kwaliteit en - zoals de coronacrisis voortreffelijk laat zien - ook voor betrouwbaarheid en leveringszekerheid.“

Na de eerste spadesteek eind augustus 2020 stond tot eind september afgelopen jaar reeds het complete gebouw inclusief dak en buitengevel. Totdat de nieuwe verkoophal – als eerste stap van de standplaatsuitbreiding - vermoedelijk tegen eind 2021 gereed is, investeert Pfalzmarkt circa 30 miljoen euro.

Voor meer informatie:
Reinhard Oerther, Hans-Jörg Friedrich
Pfalzmarkt für Obst und Gemüse eG
Neustadter Str. 100
67112 Mutterstadt
info@pfalzmarkt.de.de 
www.pfalzmarkt.de

Publicatiedatum: