Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Duitsland: Bonduelle bezit 40% van markt conservengroenten
Het Franse familiebedrijf Bonduelle heeft naam gemaakt op de Duitse markt van conservengroenten. Wanneer men aan iemand vraagt wat Bonduelle is, dan zal het antwoord zijn "Bonduelle, das ist famose Zartgemüse aus der Dose" (Bonduelle, dat zijn de beroemde conservengroenten). Deze slogan, en de tv-reclame van Bonduelle in de vorm van grappige tekenfilmpjes uit de jaren '70 zijn duidelijk verankerd gebleven bij de bevolking.
"Hoewel onze naam niet heel germaans klinkt, worden we als een lokaal merk beschouwd. Dat is een essentiele factor voor ons", aldus Christophe Bonduelle, algemeen directeur. Bonduelle, sinds 1969 aanwezig op de Duitse markt, is onbetwist leider van de conservengroenten met een marktaandeel van 40%. De totale verkoop van conservengroenten van Bonduelle dragen bij aan bijna 60% van zijn jaarlijkse omzet, dat 200 miljoen euro bedraagt. De diepvriesproducten en verse salades dragen elk zo'n 40 miljoen euro bij.
Een dergelijk succesverhaal van een Franse onderneming in Duitsland komt niet vaak voor. Het succes van Bonduelle komt allereerst doordat de groep al vroeg op de Duitse markt aanwezig was. Eind jaren '60 was de Duitse mark bijna elk jaar meer waard dan de Franse franc, wat de groep een zeker voordeel gaf. Bovendien was de Franse landbouw in die tijd winstgevender dan de Duitse (BDR). "Het Franse erwtenveld had een gemiddeld oppervlak van 20h, de onze slechts 2ha. Ook waren de Franse productieeenheden duidelijk groter. Hierdoor heeft Bonduelle zich onmiddelijk over het hele land kunnen verspreiden door hele paletten te leveren aan de hypermarkten die juist in ons land verschenen," herinnert directeur van Bonduelle Deutschland, Rolf Darius, zich.
De familiegroep heeft de Duitsers ook kennis laten maken met nieuwe producten zoals extrafijne doperwtjes en de mix van doperwtjes en wortelen. De recepten zijn veelal aantepast aan de plaatselijke smaak. "Zo is bijvoorbeeld de sap van onze doperwtjes minder zoet dan in Frnakrijk", zegt Darius. "Van de 120 groenten in conserven die we hier verkopen is slechts 4 of 5 identiek aan die in Frankrijk."
De huidige directeur van Bonduelle Deutschland verteld dat Hartwig Burger, een jonge niet-gediplomeerde Duitser, destijds een belangrijke rol heeft gespeeld in de verovering van de Duitse markt. Een Fransman voelt de markt niet op dezelfde manier aan als iemand die uit het land afkomstig is. Dit vertrouwen bleek van groot belang. "Het was Hartwig Burger die ons heeft overgehaald om deze publiciteit met grappige tekenfilmpjes te gebruiken. In Frankrijk zou dit nooit aanslaan, maar in Duitsland heeft het onmiddelijk succes gehad."
Vandaag de dag heeft Bonduelle 9 650 personen in dienst in 18 landen. Van 1970 tot 1990 droeg Duitsland bij aan 30% van de totale verkoop van Bonduelle. Vandaag de dag, door verdere internationalisering, is dit 12%. "Duitsland blijft echter belangrijk voor ons. Weinig Franse ondernemingen hebben zo'n succes gekend als wij. Het is een mooi verhaal dat mijn hart verwarmt wanneer ik daar aan denk", aldus Christophe Bonduelle.