Goede oogst en vruchtkwaliteit verwacht van eerste oogst Marokkaans zachtfruit

Het Marokkaanse zachtfruitseizoen staat momenteel in de start-blokken. De eerste aardbeien uit de noordelijke plantages in het Noord-Afrikaanse zijn al sinds twee weken op de markt; frambozen zullen vermoedelijk in week 49 volgen. Op basis van de laatste berichten wordt er een goede oogst en vruchtkwaliteit verwacht, meldt Mathias Hundhausen, directeur van Euromeridian BV.

Het in zachtfruit gespecialiseerde bedrijf beschikt over eigen contractteelt inzake frambozen (Agadir, Zuid-Marokko) en aardbeien (Kenitra, Noord-Marokko) en heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de teelt aldaar. "Onze vroege rassen zijn vanwege het optimale weer mooi gegroeid. Bij de aardbeien ging de rijping iets sneller dan normaal, omdat het voor deze tijd van het jaar een paar graden te warm is. De vruchtkwaliteit van onze vroege rassen Fortuna en Samantha is tot nu toe echter zeer goed."

Naast Fortuna worden tot in maart de aardbeienrassen Savanna en Victory geteeld. 

Ook bij de frambozen zijn de eerste voortekenen volgens Mathias bijzonder positief. "We verwachten een goede opbrengst per hectare en ook over de kwaliteit van de frambozen maken we ons geen zorgen. Vergeleken bij het aardbeienseizoen duurt de verkoopperiode bij de frambozen duidelijk langer: over het algemeen kunnen we afhankelijk van het weer tot in mei of zelfs juni leveren."

Het wegvallen van de groothandelsomzet 
De Covid19-pandemie is momenteel overal het gesprek van de dag, ook in de zachtfruitbranche. "We zien door heel Europa sinds meer dan drie weken een stilstand op de markten. Zowel bij de blauwe bessen alsook bij de frambozen worden er momenteel vanwege een overaanbod desastreuze prijzen behaald. Deze piek moet echter binnenkort voorbij zijn, dus ons verkoopseizoen uit Marokko start wat dat betreft op het juiste moment."

Bij de aardbeien is de marktsituatie wat beter. Mathias: "De vraag is er al, qua prijs liggen we momenteel echter duidelijk onder het niveau van vorig jaar. Dat zijn echter nog marktomstandigheden waarmee we kunnen werken."

Minder retailverkoop tijdens tweede golf
Tijdens de eerste coronagolf in het voorjaar en de daarop volgende horecasluiting werden er hogere omzetten in de retail behaald. Dit heeft eveneens een positieve uitwerking gehad op de verkoop van zachtfruit, blikt Mathias terug. "Momenteel, tijdens de tweede golf, wordt er echter in z'n geheel minder in de retail gekocht. Naast de retail leveren we circa 15 procent van onze producten aan de groothandel. Door de nieuwe horecasluiting en het wegvallen van de weekmarkten vrezen we dat de afnamehoeveelheid in deze tak blijvend instort. Dat zou voor veel importeurs problematisch zijn: want waar raakt men de hiervoor ingeplande producten dan kwijt?"

Ondersteuning van de landbouwsector
Desalniettemin is het management van het internationaal actieve handelsbedrijf overwegend positief gestemd. "We zien het seizoen met vertrouwen tegemoet, omdat we in z'n algemeenheid rekenen op herstel en stabilisering van de markt. Bovendien zien we tot nu toe geen grote problemen in de logistiek of productinkoop op ons afkomen. De Marokkaanse regering lijkt de situatie goed onder controle te hebben en ondersteunt de voor het land zo belangrijke landbouwsector zo goed als mogelijk."

Voor meer informatie:
Euromeridian B.V.  
Mathias Hundhausen
IABC 5102
4814 RN Breda, NL. 
T: +31 076 303 0082 
mathias.hundhausen@freshkampo.com  
www.freshkampo.com         


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven