Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Onderzoek om voordelen indoor telen te bewijzen ontbreekt nog"

De Thaise start-up Wangree Fresh is nu twee jaar actief op de markt. Krisana Tamvimol, oprichter en directeur, heeft onderzoek gedaan naar meer dan 200 lokale groenten. Uiteindelijk heeft hij ervoor gekozen om vier verschillende groenten te telen in zijn bedrijf: boerenkool, spinazie, rucola en Zwitserse snijbiet.

Wangree Fresh heeft niet te maken gehad met een daling in bestellingen vanwege de pandemie. “We zien een toename in de bestellingen omdat mensen vaker schone en thuisbezorgde groenten willen thuis. Omdat we onze capaciteit maximaal benutten, hebben we nog niet verder kunnen groeien. Vanwege de pandemie staat onze groei stil omdat we geen nieuwe investeringen kunnen krijgen om het bedrijf uit te breiden en tegemoet te komen aan de toenemende vraag. Onze leveringen zijn wel stabiel en we blijven produceren op de maximale capaciteit.”


Oprichter en directeur, Krisana Tamvimol

In aanbouw
De productiefaciliteit Siam Pun Sun van 1800 m² zal 50 ton groenten per maand gaan leveren. De constructie is voor 80% klaar en wordt eind dit jaar opgeleverd. Het nieuwe bedrijf wil ook educatieve lessen gaan verzorgen.

Wangree Fresh zal een aantal van deze lessen voor hun rekening nemen. “Ik wil mijn kennis over vertical farming en de resultaten van mijn onderzoeken delen. Ik train dus graag meer mensen zodat ze engineers, wetenschappers of iets anders kunnen worden,” voegt Tamvimol eraan toe.


Zo zal het bedrijf eruit gaan zien

Het is geen toeval dat het nieuwe bedrijf hier wordt gevestigd. Het ligt dicht bij de Wat Pra Baht Nam Phu-tempel, 120 kilometer ten noorden van Bangkok. De tempel wordt geleid door monniken die mensen behandelen voor medische klachten. Er zijn veel kansarme mensen die van hun hulp afhankelijk zijn.

Tamvimol ziet dit nieuwe bedrijf dan ook als een zakelijk project met sociale verantwoordelijkheid. Zodra de bouw afgerond is en er nettowinst uit het bedrijf gaat komen, wordt deze winst aan de tempel geschonken. “Dit zal de tempel helpen in hun activiteiten en bij het onderhoud, zodat er geen donors meer nodig zijn. In feite geeft de tempel de verse producten van Siam Pun Suk terug aan de voormalige donoren als teken van dankbaarheid.”


Het bedrijf in Siam Pun Sun van 1800 m²

Supermarkten als directe concurrent
Het bedrijf verkoopt vier verschillende soorten groenten, boerenkool, spinazie, rucola en Zwitserse snijbiet. "Eenvoudigweg omdat we er een goede prijs voor kunnen krijgen. Normaal gesproken zijn dezelfde soorten groenten veel duurder in supermarkten dan bij ons. Onze kwaliteit is zelfs beter. We concurreren met supermarkten op prijs en kwaliteit. We onderzoeken nog steeds de mogelijkheden voor aardbeien en andere vruchten, maar vooralsnog zijn we nog niet zover om ook te gaan telen,” zegt Tamvimol.

Momenteel bestaat Wangree Fresh uit één farm en worden de producten onder twee merknamen verkocht: Wangree Health, the biologische lijn en Wangree Fresh. Het bedrijf gebruikt hiervoor nieuwe technologieën.


Het bedrijf werkt momenteel op de maximale capaciteit

Abonnementensysteem
Ook al bevinden supermarkten zich al langer op de markt, ze kunnen niet het grote volume en de kwaliteit produceren die Wangree Fresh wel kan bieden. Hij vervolgt: “Als het op kwaliteit aankomt, zijn wij de beste telers van deze groentesoorten in Thailand. We zijn nog niet toegekomen aan de vraag vanuit supermarkten,” bevestigt hij. Hij zegt dat hoge kwaliteit en schoon voedsel in de stedelijke gebieden de voorkeur heeft. Maar supermarkten in de buitenwijken verkopen deze hoogwaardige groenten niet.

"We werken met een abonnementensysteem en we hebben tot nu toe nog niet aan de volledige vraag van onze abonnees kunnen voldoen." Sinds februari heeft het bedrijf een stijging gezien van 1000 naar 2000 abonnementen. “Voorheen hadden we 1000 abonnees en bezorgden we hun groenten op tijd aan huis.”

Omdat het aantal abonnementen is verdubbeld tijdens de pandemie werden de bezorgtijden ook langer. “We zaten al aan onze maximale capaciteit, maar we wilden graag doorgaan met onze klanten tevreden te stellen. Daarom bieden we de garantie om verse producten binnen 24 uur te leveren, zodat de versheid van de groenten ook behouden blijft,” zegt hij.

Franchisemodel
Voor de toekomst overweegt Wangree Fresh een franchisemodel. “Mensen kunnen zich dan aanmelden in ons systeem. Op dit moment ben ik nog volop bezig met onderzoek doen naar het gehele teeltsysteem. Het is mogelijk dat er een franchisemodel komt waarbij mensen zich kunnen inschrijven voor ons ontwerp en de constructie van het systeem. Het systeem moet steeds worden verfijnd, dus het is niet eenvoudig om het als één pakket te verkopen,” stelt Tamvimol.

Vertical farmingsysteem
“Er zijn hier twee problemen met vertical farming. Een is de ingebruikname van nieuwe technologieën. De Thaise mensen en de meeste telers zijn niet dapper genoeg om nieuwe dingen uit te proberen. Ze gebruiken dezelfde systemen die al jaren worden gebruikt,” zegt Tamvimol.

Het is daarom lastig om deze mensen betrokken te krijgen en hen nieuwe systemen te laten uitproberen. “Het tweede probleem is dat er niet veel vertical farmingsystemen beschikbaar zijn in Thailand. Daarnaast wordt het grootste deel van het wetenschappelijke onderzoek uitgevoerd door buitenlandse onderzoekers en worden er niet genoeg onderzoeken uitgevoerd in Thailand om de voordelen van indoor teelt te ondersteunen,” zegt hij.


Een indruk van het teeltsysteem van Tamvimol

Tamvimol heeft veel onderzoek gedaan naar technologie, hardware en andere factoren voor het verfijnen van zijn systeem. Hij is opgegroeid in Chiang Mai, waar landbouw de belangrijkste sector is. Ook heeft hij gewerkt in de computerhardwaresector. Na een academische reis naar Japan raakte hij betrokken bij vertical farming. Toen besloot hij zijn ervaring in digitale technologie en landbouw te combineren. Hij deed een aantal jaar onderzoek naar de juiste formule voor de teelt van groenten en en hoeveel groenten hij moet telen voor een goede ROI.

Voor meer informatie: 
Wangree Fresh
Krisana Tamvimol, CEO
krisana@wangreefresh.com
www.wangreefresh.com 

Publicatiedatum: