"Door de forse groeicijfers die we vorige week zagen in verband met Pasen is er deze week voor alle kanalen juist een daling te zien t.o.v. vorige week en ook ten opzichte van vorig jaar", aldus IRI Nederland. "Als we de omzet vergelijken met de week na Pasen vorig jaar (week 17) zien we nog een stijging van 5,1%. Nu het extreme hamstergedrag voorbij is, lijkt dat het cijfer wat verklaard kan worden als de meerconsumptie thuis door de huidige situatie."
Bij vers is ziet IRI Nederland groeicijfers in de Paasweek hoger liggen veelal voor de wat luxere categorieën, waaronder verse vis, maar ook voor fruit. De cijfers voor aardappelen lieten juist een daling zien.
Hamstergedrag bij drogisterijen lijkt voorbij, aangezien IRI Nederland de laatste weken een daling zag vergeleken met vorig jaar, gedreven door minder verkoop van categorieën die te lijden hebben onder de social distancing zoals bijvoorbeeld Make Up en Geuren. De omzet van Slijterijen is (na een goede paasweek) deze week redelijk stabiel ten opzichte van vorig jaar.
Opmerkelijk is dat de omzet online niet alleen lager ligt dan in de Paasweek, maar ook lager dan de week ervoor. Waarschijnlijk normaliseert de omvang per bestelling hier ook, al wordt de capaciteit nog steeds maximaal gebruikt.
Bron: IRI Nederland