Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johan Vrijland (JNV Produce):

“Extra vraag naar mixpaprika’s uit hygiënisch oogpunt”

Tholen - Bij JNV Produce, dat zich volledig richt op de kasgroentenexport naar het Verenigd Koninkrijk, is het Hollandse seizoen vooral voor paprika’s met goede prijzen gestart. “Met name de grootwinkelbedrijven hebben een grote vraag. Gecombineerd met de Spaanse aanvoer die twee à drie weken eerder stopt en de dip in de aanvoer van Hollandse paprika’s geeft extreem hoge prijzen”, vertelt Johan Vrijland medio april.

“Rode paprika’s worden nu verkocht voor een prijs rond de 1,40-1,50 euro per kilo, de groene voor 1,30-1,40 euro en de gele en oranje voor een prijs van 1,80 euro”, somt Johan op. Toch is hij erg gereserveerd over zijn verwachting voor het seizoen. “De goede prijzen nu zijn leuk, maar zeggen nog niks over het vervolg van het seizoen als de grote volumes gaan losbarsten.”

“Deze Corona-crisis maakt de markt erg onvoorspelbaar. Wanneer de situatie zo blijft, dreigt een grote vraaguitval. De grootwinkelbedrijven doen weliswaar goed mee, maar de groothandelsmarkten zitten bijna op slot en ook foodservice zit maar op 10% van de normale omzet. Dan krijgen we prijsontwikkelingen die onderhevig zijn aan een situatie waar we geen track record op hebben”, vervolgt de exporteur.

Emotionele verklaring
Waar de paprikaprijzen de lucht inschieten, geldt dat voor de overige kasgroenten niet. “Ronde tomaten zitten op een prijsniveau rond de 5-6 euro per doos en dat zou nog best wat hoger mogen zijn. Van komkommers zijn er veel te veel en prijzen van 1 tot 1,50 euro per doos zijn in de komkommers geen uitzondering”, aldus Johan.

Hij ziet ook een emotionele verklaring door de goede vraag naar paprika’s. “Mensen zijn in deze dagen erg beperkt en zijn op zoek naar wat zonnige kanten. Een driekleurpaprika zorgt voor kleur op het aanrecht en in de pan. Daarbij zie ik gedurende deze Corona-crisis sowieso een grote vraag naar verpakte producten, uit hygiënisch oogpunt. De mixpaprika wordt dan makkelijk meegepakt. Maar bij gesealde komkommers zie ik die vraag nog niet ontstaan.”

Brexit
Als gevolg van de Corona-maatregelen is de hele Brexit-problematiek op de achtergrond geraakt. “Barnier en Johnson zijn of waren allebei besmet en de onderhandelingen liggen stil en hebben logischerwijs geen prioriteit. Maar tegelijkertijd staat de datum nog steeds, dus ik verwacht dat dit wel in alle hevigheid terug zal komen, al vraag ik me af hoe men hier in zo’n korte tijd uit moet gaan komen”, besluit Johan.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
JNV Produce Marketing
johan@jnvproduce.nl 
www.jnvproduce.nl